Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Var vill ni ha bästa däcken?

Fram
53
56%
Bak
39
41%
Litar på däckfirman
2
2%
Användarvisningsbild
av joel80
Antingen litar man på vad som sägs i testerna och vad alla professionella bedömare, däckverkstäder och myndigheter säger eller så tar man på sig foliehatten och tror att allt är en konspiration och bestämmer sig för att trotsa all vedertagen kunskap (det är tydligen inne nu vad gäller både klimat, ekonomi och däcksposition.) och göra vad man själv får för sig är bäst. :lol:

Själva grejen med att om du nu får vattenplaning på framdäcken känner du det som förare i ett tidigare läge än på bakdäcken och kommer ha större chans att rädda situationen, samt att man inte får sladd på det sättet som man får om man tappar friktionen på bakdäcken.

Plogeffekten undrar jag om den egentligen är så stor.. Alltså att framdäcken plogar undan tillräckligt med vatten för att kompensera för dåliga bakdäck.. skulle den effekten vara stor nog för att ta bort de nackdelar som sämre bakdäck ger skulle rekommendationerna ju se annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av Frrla
jag håller såklart med. men man vill ju veta hur pass stor skillnad det faktiskt är.
saker och ting i videorna kan man rikta lite som man vill. jag vill veta hur mycket det skiljer exakt. men det framgår inte.

självklart förespråkar jag bästa däcken bak och inte för stora skillnader eller sitta och köra på gränser. men jag vill veta ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Det kan jag också hålla med om.. Skulle vilja ha en test där man verkligen redovisar alla siffror och data. :) Kanske får skicka in till Mythbusters!! :D
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Antingen litar man på vad som sägs i testerna och vad alla professionella bedömare, däckverkstäder och myndigheter säger eller så tar man på sig foliehatten och tror att allt är en konspiration och bestämmer sig för att trotsa all vedertagen kunskap (det är tydligen inne nu vad gäller både klimat, ekonomi och däcksposition.) och göra vad man själv får för sig är bäst. :lol:
Du missar en viktig sak: det är myndigheterna som idag ofta tar på sig foliehatten vad gäller klimat och ekonomi som du tog upp som OT-exempel. Men det är en annan (sorglig) diskussion.
joel80 skrev:/.../inte läst fysik.
Ja, fysik är intressant. Och Fordonsdynamik också för den delen. Gällande däckposition håller jag på de bästa däcken bak som ett generellt råd. Om man har läst sin läxa förstår man att det är många parametrar inblandade och att det kanske i vissa fall skulle varit bättre att ha de bästa däcken fram. Men man kan inte ge råd till gemene man att ta hänsyn till alla parametrar utan det är bäst att ge råd som stämmer i de allra flesta fall vid vanlig praktisk körning. Enklast så. Och troligen det bästa också.
av semmelman
joel80 skrev:Antingen litar man på vad som sägs i testerna och vad alla professionella bedömare, däckverkstäder och myndigheter säger eller så tar man på sig foliehatten och tror att allt är en konspiration och bestämmer sig för att trotsa all vedertagen kunskap (det är tydligen inne nu vad gäller både klimat, ekonomi och däcksposition.) och göra vad man själv får för sig är bäst. :lol:

Själva grejen med att om du nu får vattenplaning på framdäcken känner du det som förare i ett tidigare läge än på bakdäcken och kommer ha större chans att rädda situationen, samt att man inte får sladd på det sättet som man får om man tappar friktionen på bakdäcken.

Plogeffekten undrar jag om den egentligen är så stor.. Alltså att framdäcken plogar undan tillräckligt med vatten för att kompensera för dåliga bakdäck.. skulle den effekten vara stor nog för att ta bort de nackdelar som sämre bakdäck ger skulle rekommendationerna ju se annorlunda ut.
Fettat: Du menar att det släpper tidigare fram? Intressant att hur även nåt dåligt kan bli till nåt bra bara man vill... :)

Klart plogeffekten funkar men den är nog inte särskilt stor.

Jag har genom åren frågat detta till däckkillarna, kolleger, så gott som alla säger nåt i stil med detta: ja "experterna" påstår att sätta de bästa bak är bäst ...men, jag vet inte, jag har aldrig märkt nån skillnad och sen så sätter de de bästa fram... p g a att om man sätter de sämsta fram så måste man ju snart in i igen och byta dem... vilket kostar besvär, tid och pengar "i onödan". De kommer ju ändå bli lika bra och sen sämre än de bak snart ifall de var bättre från början. I de fallen.

Sen är ju frågan vad man vill ha däcken till, taxichaufförer t ex kanske kör en ca 75% i stadstrafik och dess närområde, på stadsgatorna i de farterna är nog risken att bakändan sladdar före rätt liten, däremot vill de kanske stanna så snabbt som möjligt för gående, barn, cyklister som far ut och åt alla håll, bilar som bromsar, bussar som svänger ut etc etc, då kanske man vill ha så bra grepp som möjligt - fram. Possibly.

PS, Som frria mfl säger skulle jag också vilja veta hur stor skillnaden är i ett rättvist test, jag tror nämligen oxå att den överdrivits.
Användarvisningsbild
av ER
Så att byta två däck åt gången istället för alla fyra efter dubbla tiden är onödigt?
Slutresultatet blir ändå det samma att man bytt alla fyra däckena efter samma tid ändå för man sätter älsta fram och nya bak så bakdäcken alltid är bäst.
Sen gör man bytet innan man sätter på dom på våren så varken extrajobb eller onödiga pengar blir det ju inte, se det som avbetalning att byta två däck åt gången med halva tiden än fyra direkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Så länge det är urkopplat på båda bilarna känns testet legitimt. Med antisladd har du ju fortfarande själva faktum att bakre släpper.. bara att det troligen krävs högre hastigheter innan det "är kört". Men visst.. För sakens skull borde dom kört testet även med det inkopplat!
av semmelman
Känns varken seriöst eller legitimt att testa med urkopplad antisladd då kanske fler än 90% av bilarna idag kör med antisladd inkopplad.
Då frågar man sig varför de ansåg sig nödsakade att rigga testet så här, antagligen blev det ingen eller för liten skillnad när de hade antisladdsystemet aktiverat och det hade ju inte stämt med deras förutbestämda bild eller avsikt så de var tvungna att koppla ur den för att uppnå resultatet de villa ha. Hade det blivit nån skillnad med antisladden inkopplad till bästa däck baks favör så hade de ju presenterat det resultatet helt säkert garanterat, med det gjorde de inte, alltså blir den enda slutsats man kan dra av detta att de fört oss bakom ljuset. Klassiskt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]