Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Severin skrev:Så mao man kan inte välja växlarna själv om man inte har en geartronic?

Vad anser ni, om jag hittar ett objekt som verkar vettigt så behöver jag inte välja bort den pga automat?

Har aldrig haft en automat privat, däremot har jag kört automat i lastbilen i över 3 år och finner det väldigt bekvämt
Absolut inte, om allt annat är ok så skall lådan inte avstyra valet eller inte. Bara man förstår att man får acceptera lite fler droppar bränsle för att slippa leka 90-tal och växla själv så blir man inte negativt överraskad vid pumpen eller är förbrukningsfanatiker som gråter över varje droppe extra som åtgår.
Anser att vissa motorer (diesel samt V8:an) passar bäst med automat och jag var själv lite avigt inställd till automat tidigare men fattar ej varför man varit det nu när man vågat "vägra växla själv" även om det skiljer lite mellan 5 och 6 växlade lådan. Även med oljebyten var 6000mil blir det billigare än kopplingsbyten inkl. slavcylindern och ev svänghjul för sådär 6000kr extra om det numer rasslar iväg till 15000kr och inte 12000kr som när jag bytte koppling.

Med automat är det ju bara släppa gasen om det släpper i halkan(eller gasa med 4wd) så koppla ur är inte nödvändigt och kärringstopp historia så stadstrafik är rena drömmen med automat.
Mest vänsterfoten som har problem innan man vant sig med automat och den flyger ner i tomma intet då det inte finns pedal som tar emot.
vad har du severin för typ av trafikmiljöer?
Om du i princip bara kör landsväg kvittar växellådsval, i stadskörning och framförallt körning i storstad med köer så är automat snarare ett måste då lamellslitaget annars blir allt för påtagligt.
Severin skrev:Så mao man kan inte välja växlarna själv om man inte har en geartronic?

Vad anser ni, om jag hittar ett objekt som verkar vettigt så behöver jag inte välja bort den pga automat?

Har aldrig haft en automat privat, däremot har jag kört automat i lastbilen i över 3 år och finner det väldigt bekvämt
Geartronic hade du som standard på automatlådorna efter ett par år. Köper du en 05:a eller nyare är jag till 99,9% säker på att det är Geartronic. Min egen bil med både Geartronic och AWD har snart rullat 19000 mil och det utan större problem. Oljan i lådan är bytt vid 9000 och 18000 mil. Första vintern efter att jag köpt bilen funkade inte AWD:n och det var en trycksensor som pajat. Jag har inte haft minst problem med hylsan och vinkelväxeln.
milktrucker skrev:vad har du severin för typ av trafikmiljöer?
Om du i princip bara kör landsväg kvittar växellådsval, i stadskörning och framförallt körning i storstad med köer så är automat snarare ett måste då lamellslitaget annars blir allt för påtagligt.

Det blir mest stadstrafik i en mindre stad men även E4an ett par gånger i veckan
Perc skrev:På Volvos automatväljarspakar brukar det finnas ett "L"-läge också. Det är ettan, då växlar den inte upp alls. Vet inte varför dom döpt det till "L" och inte bara "1".
Som det Top gear-fan jag är vet jag att L förstås är "low range" :D Däremot trodde jag ganska bestämt att det är 1+2, inte bara ettan. Vilket förklarar både namnet och... ja, och bokstaven också... Har inte kört någon bil med L som växelläge men har för mig att L+ (W)interläge gör så att lådan bara kör på t.ex tvåan.
Det är en bra idé att med G-tronic kunna låsa högsta växeln vid motorvägskörning så man slipper onödiga nedväxlingar vid måttligt gaspådrag vid omkörningar.
Jg gillar bade automat och geartronic. Geartronic ar iofs inte nodvandigt men jag anvander den ofta for att vaxla ner och motorbromsa nar jag ser trafik framfor mig. Den kan jag halla en vaxel lite langre om jag kor lite mer aggressivt. Den varvar till rott innan den vaxlar up, och haller en hogre vaxel tills man gar jaaakligt langsamt innan den vaxlar ner.

Annars kunde man ju anvanda 4-3-2-L sjalv, men Geartronic gor min motorbromsning enklare.
StringerBell skrev:Det är en bra idé att med G-tronic kunna låsa högsta växeln vid motorvägskörning så man slipper onödiga nedväxlingar vid måttligt gaspådrag vid omkörningar.
Det är en farlig vana att ha. Inte på motorväg, men väl på landsväg.

Man glömmer bort att man lagt i manuellt, och ska köra om med kickdown. Sen ligger man där i mötande fil och undrar varför det inte händer ett skit fast man har gaspedalen begravd i golvmattan. Två sekunder senare inser man vad man gjort och smäller över spaken i D, men då kanske man får avbryta omkörningen och hoppas att man inte har någon på bakkofångaren som tänkt hänga på.

I Skodan funkar kickdown som vanligt fast man har i manuella läget. Betydligt säkrare så.
Geartroniclådorna jag haft växlar ned vid kickdown även i manuellt läge.
Lövet skrev:Aisin-warner lådan håller utmärkt. Extremt sällan att den krånglar på annat än taxibilar med 50.000 mil på mätaren. Den skulle jag inte oroa mig för. En sak att tänka på är dock att den drar upp förbrukningen omodernt mycket. I stadskörning är skillnaden 30%.

Haldex AWDn däremot har ordentligt med problem med hylsor, pumpar givare och allt möjligt dyrt. Såvida du verkligen inte behöver AWD skulle jag inte köpa det.

Håller helt med Lövet.

AWD biten är en trist historia tyvärr.

Väns V70 2,5T 05a byte av vinkelväxel vid 19.000 mil.
Annan väns V70R 04a byte av vinkelväxel vid ca 18.000mil.
Min egen XC70 2,5T 04a vinkelväxel gav upp vid 24.000 mil trots pedantskötta till och med byt olja i vinkelväxeln kontrollerat nivån var 1000 mil. Inte påfrestat den då jag vet att dom är känsliga. Tänkte se om det var möjligt att klara den förbi 35.000 mil. men gick inte stanna vid 24.000 mil. Men går som tur var köra ändå.

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]