- lör 18 okt 2014, 16:31
Anser att vissa motorer (diesel samt V8:an) passar bäst med automat och jag var själv lite avigt inställd till automat tidigare men fattar ej varför man varit det nu när man vågat "vägra växla själv" även om det skiljer lite mellan 5 och 6 växlade lådan. Även med oljebyten var 6000mil blir det billigare än kopplingsbyten inkl. slavcylindern och ev svänghjul för sådär 6000kr extra om det numer rasslar iväg till 15000kr och inte 12000kr som när jag bytte koppling.
Med automat är det ju bara släppa gasen om det släpper i halkan(eller gasa med 4wd) så koppla ur är inte nödvändigt och kärringstopp historia så stadstrafik är rena drömmen med automat.
Mest vänsterfoten som har problem innan man vant sig med automat och den flyger ner i tomma intet då det inte finns pedal som tar emot.
Severin skrev:Så mao man kan inte välja växlarna själv om man inte har en geartronic?Absolut inte, om allt annat är ok så skall lådan inte avstyra valet eller inte. Bara man förstår att man får acceptera lite fler droppar bränsle för att slippa leka 90-tal och växla själv så blir man inte negativt överraskad vid pumpen eller är förbrukningsfanatiker som gråter över varje droppe extra som åtgår.
Vad anser ni, om jag hittar ett objekt som verkar vettigt så behöver jag inte välja bort den pga automat?
Har aldrig haft en automat privat, däremot har jag kört automat i lastbilen i över 3 år och finner det väldigt bekvämt
Anser att vissa motorer (diesel samt V8:an) passar bäst med automat och jag var själv lite avigt inställd till automat tidigare men fattar ej varför man varit det nu när man vågat "vägra växla själv" även om det skiljer lite mellan 5 och 6 växlade lådan. Även med oljebyten var 6000mil blir det billigare än kopplingsbyten inkl. slavcylindern och ev svänghjul för sådär 6000kr extra om det numer rasslar iväg till 15000kr och inte 12000kr som när jag bytte koppling.
Med automat är det ju bara släppa gasen om det släpper i halkan(eller gasa med 4wd) så koppla ur är inte nödvändigt och kärringstopp historia så stadstrafik är rena drömmen med automat.
Mest vänsterfoten som har problem innan man vant sig med automat och den flyger ner i tomma intet då det inte finns pedal som tar emot.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..