Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Jag ska byta länkarmar på bilen.

Skruvat.se säljer såväl med gummi-bussningar som med polyuretan-bussningar - vad ska man välja? Eller ska man köpa hos volvo-handlaren?

Är det knepigt att byta - jag tänker lämna med de nya länkarmarna till en "allbil-verkstad" för att få arbetet utfört.

Är det något särskilt man bör tänka på vid bytet?
Användarvisningsbild
av milktrucker
varför ska du byta länkarmar öht?
av Stefan62
milktrucker skrev:varför ska du byta länkarmar öht?
Det finns inga gummi-bussningar kvar och det "klonkar" därför vid minsta ojämnhet på vägen.

Vad jag förstått så är priset detsamma att få dit nya bussningar som att byta länkarmen, eller finns det annan info?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne man byter bara bussningarna. finns 2 olika, en mjuk och en hård.
Den mjuka är för personbilar, den hårda för polis och taxi.
av valln
Vad finns det för fördel med hårdare länkarmsbussning?
Slits andra delar mer eller mindre eller hur påverkar det?
Användarvisningsbild
av milktrucker
valln skrev:Vad finns det för fördel med hårdare länkarmsbussning?
Slits andra delar mer eller mindre eller hur påverkar det?
Dem hårda är i princip för polisbilarna för att de har ett....tjaaa....aggressivare körsätt med en bil som är ca 100 kg tyngre än orginalbilen, dvs den ska klara hårda kantstenar och däcktjut under biljakter med en "stridsvagn".
Bilens hållning blir stummare, du förlorar den mjuka åkkomforten och får något av rallybilskararktär, lite mer stum körförmåga.
Vibrationer, t ex från minsta obalans, följer med upp i karossen lättare. Bilen får bra väghållning på bekostnad av komfort.
av mena
Det är inte svårt att göra själv med någon sorts mek vana och tryckluftmaskin.

Lämnar du in på verkstad så köp länkarm från webben från någon valfri tysk tillverkare. Köper du volvo original får du räkna med mer än trippla priset. 2500kr per sida brukar de ligga på.
http://www.reservdelar24.se/ kan du köpa för mellan 700-1500kr och då vet du vilken tillverkare du köper ifrån.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Hej! Det är den enklaste remmen att byta. Du […]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag[…]

Schysst att du var ute och kollade! Bra att br&aum[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]