Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Servicelampan har börjat lysa på bilen och det är dags för 24,000-milaren. Grannen är en reko kille och biltekniskt händig rackare, byter bromsar, länkarmar m.m. själv och verkar kunnig och duktig. Han har erbjudit sig att hjälpa till och det känns ju bra för mig som inte är så duktig själv.

Det jag funderar på är vad som ingår?

Hittat en gammal post från 2011 som säger
Filtersats (VO1275810) - vad för filter avser detta?
Packning (VO977751) - är det packningen vid oljepluggen, eller annan?
Olja
Dammfilterpaket, Multifilter (VO30630754)
Tändstiftssats (VO 8642660) - är detta bara tändstift, eller är det spolar el likn också?
Luftfilterpaket - luftfilter (VO9454647)
Men jag hittade inget förtydligande på det. Någon som kan beskriva närmare vad detta innebär?

Filter, packning och tändstift kan ju inte vara allt för svårt att byta själv. Oljan ser man ju gärna att man får rätt typ av, och hur mycket behöver man? Och är det avgörande att använda momentnyckel? Eller är det lätt hänt annars att man "drar för hårt" och har sönder saker?

Tacksam för svar. Tack på förhand!
tändstiftsgängorna bör du vara lite försiktigare med - konsekvenserna blir stora annars

Olja: 0W-40 med kvalitetskrav ACEA A3/B4

utöver det så är det en massa kontrollpunkter på drivaxlar, damasker, bromsar, belysning etc. En hel genomgång av bilen helt enkelt. även kontroll av övriga vätskor samt fryspunktskontroll på kylarvätskan och status på generatorn.

de filter du frågar om är oljefilter, luftfilter, och kupéfilter.
Ok, tack. Så det ni säger är att man borde lämna in bilen på verkstad iaf eller? Skulle någon avråda att göra servicen själv? Lät ju som rätt mycket saker de skulle kolla som man själv (eller grannen) kanske inte har en aning om var de sitter, hur de fungerar eller hur de ska se ut?
det fixar ni lätt som en plätt. Bilen besiktigas ju en gång om året också.
Olja och filter plus lite allmän översyn i och utanför huven, det räcker långt.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Hej! Det är den enklaste remmen att byta. Du […]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag[…]

Schysst att du var ute och kollade! Bra att br&aum[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]