Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars N
Efter ett motorhaveri nyligen ( efter 27 000 mil) har jag låtit sätta in en bättre beg (16 000 mil) motor i bilen. I samband med motorbytet upptäcktes att svänghjulet var dåligt. Eftersom bilen i är 15 år tyckte man på verkstaden att det var bättre att montera ett bra begagnat istället för ett nytt. Så blev det också.

Men, det är något som bekymrar mig.
Man sade att när man byter svänghjul brukar man vilja byta kopplingen också. Eftersom jag inte upplevt minsta problem med kopplingen kom vi överens om att låta bli.
Nu går jag och funderar på hur sannolikt det är att kopplingen ändå kan vara dålig och kanske rasar om 500 mil eller så.

Finns det något som säger att ett dåligt svänghjul i sig indikerar en dålig koppling? Skall jag bekymra mig eller ej? Svänghjulet var dåligt på så sätt att de två delarna som skall kunna röra sig lite i förhållande till varandra, hade för stort rörelseutrymme.
Bilen har gått 27 000 mil men jag upplever vare sig att kopplingen är ryckig eller "slirig".
Bilen har dragit husvagn under ca 500 mil totalt. Annars inget släp alls.

I övrigt är bilens i grymt bra skick.
av chrippa1
Hej.
Skulle inte bekymra mig om allt känns bra.
Man skulle kunna bekymra sig för en himla massa fel som "kan" uppstå.
Njut av din bil och ta felen om/när dom kommer istället.
Användarvisningsbild
av ER
JAG skulle bytt vid motorbytet, nu är det för sent och kostar bara extra pengar så det är bara köra på tills det rasar. Blir det missljud vid kallstart beroende på om man håller ner kopplingen eller ej DÅ är det bara byta koppling samt slavcylinder direkt då man byter båda samtidigt när ena eller andra är dålig då jobbet är detsamma och bara lossa cylindern när kopplingen är borta.
För mig höll det ca 26000mil innan slavcylindern gav upp och spillde olja på lamellen så den blev kaputt, klarade det på 8500kr lokalt mot Volvos "fantasiska" 10000kr då ordinarie var då 12000kr att få ordning på den S60:n och jag fick på köpet samma delar billigare än volvo tar. Hade missljudet under ca 1 månad innan kopplingspedalen gick i botten och stannade där, i övrigt inga tecken på slirning eller ej då det var cylindern som sprack och det är inget man säkert märker av innan. Hört flera som hamnat runt magiska 25000-30000mil på första omgången koppling+slavcylinder på P2 bilar så nästa service 28000mil kanske är det läge att tänka på byte av båda dessa delar.
Är färgad av min erfarenhet av haveriet så jag är lite åt det negativa hållet när man ligger i magiska intervallet 25000-30000mil då man inte behöver dra tungt för att cylindern skall spricka, mera täta växlingar som sliter på cylinderns gummitätning.
Användarvisningsbild
av ER
Är mera uttrampningslagret/slavcylindern som är det kritiska. Går ej att se detta på lamellen och byts ena så byts alltid den andra även om det finns mil kvar.
av Lars N
ER skrev:JAG skulle bytt vid motorbytet, nu är det för sent och kostar bara extra pengar så det är bara köra på tills det rasar. Blir det missljud vid kallstart beroende på om man håller ner kopplingen eller ej DÅ är det bara byta koppling samt slavcylinder direkt då man byter båda samtidigt när ena eller andra är dålig då jobbet är detsamma och bara lossa cylindern när kopplingen är borta.
För mig höll det ca 26000mil innan slavcylindern gav upp och spillde olja på lamellen så den blev kaputt, klarade det på 8500kr lokalt mot Volvos "fantasiska" 10000kr då ordinarie var då 12000kr att få ordning på den S60:n och jag fick på köpet samma delar billigare än volvo tar. Hade missljudet under ca 1 månad innan kopplingspedalen gick i botten och stannade där, i övrigt inga tecken på slirning eller ej då det var cylindern som sprack och det är inget man säkert märker av innan. Hört flera som hamnat runt magiska 25000-30000mil på första omgången koppling+slavcylinder på P2 bilar så nästa service 28000mil kanske är det läge att tänka på byte av båda dessa delar.
Är färgad av min erfarenhet av haveriet så jag är lite åt det negativa hållet när man ligger i magiska intervallet 25000-30000mil då man inte behöver dra tungt för att cylindern skall spricka, mera täta växlingar som sliter på cylinderns gummitätning.
Tack! Nu förstår jag mer vad det är fråga om. Det känns både mer osäkert men också mer överkomligt än jag trodde.
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]