- lör 04 okt 2014, 14:16
#904357
Största kostnaden är givet inköp av bil, försäkringar, service/reservdelar/däck/osv och eventuellt skatt. Detta är konstant oavsett vilket årtionde det gäller.
Det finns väl 2 alt. Alt 1 är att man köper en äldre bil som är billigare vid inköp men som drar "mer" soppa och har högre skatt.
Alt 2 att man köper en nyare bil som är dyrare vid inköp med som drar "mindre" med soppa och har lägre skatt.
Alla vet om hur biltillverkarna gör när de skall visa hur "lite" en bil drar som sedan grundar sig på hur mycket skatten blir på nya bilar. Sedan att det "verkliga" förbrukningen oftast ligger högre än tillverkarnas siffror.
Drivmedlet blir dyrare och dyrare.
Milersättning står kvar på 18,50kr. Alliansen höjde inte milersättningen.
Dra av mil på deklarationen har också försämrats.
Hur många är det som sitter och nöjes åker för att bilar drar "mindre", "inflation, konsumentindex samt att lönerna ökat (mer än konsumentindex)"?
Eller kan det vara så att många åker enbart det som man måste åka för att bränslekostnaden äter upp mera och mera av månadskassan.
Att höja bränsleskatten gynnar inte landsbyggden.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill införa en kilometerskatt för tunga lastbilstransporter i Sverige. Så denna skatt skall göra att större delen av alla tungatransporter skall hoppa över på järnvägen. Stora problemet är att det finns inte plats på järnvägen som syftet är med denna skatt. Denna skatt är samma sak som den ökande bränsleskatten, håva in skattepengar.
Kilometerskatten kommer göra att slutprodukten kommer at bli dyrare för slutkonsumenten.
Det viktigaste att håva in skattepengar istället för att göra ngt seriöst för miljön.
joel80 skrev:En till sån här diskussion.. hm.. Jag fortsätter mitt malande om att det blivit billigare att köra bil.
Om vi både tar hänsyn till inflation, konsumentindex samt att lönerna ökat (mer än konsumentindex) och att bilar drar mindre soppa trots att dom väger mer så gör vi av med betydligt mindre andel av vår inkomst på bensin. Vi betalar mindre per körd mil.
Att gnälla över den eventuella 70-öriga höjning som MP vill få till verkar bara löjligt. Det blir inte många extra kronor i månaden.. även för de som kör mycket. Största kostnaden för de absolut flesta människornas bilägande kommer fortfarande vara andra kostnader.
Största kostnaden är givet inköp av bil, försäkringar, service/reservdelar/däck/osv och eventuellt skatt. Detta är konstant oavsett vilket årtionde det gäller.
Det finns väl 2 alt. Alt 1 är att man köper en äldre bil som är billigare vid inköp men som drar "mer" soppa och har högre skatt.
Alt 2 att man köper en nyare bil som är dyrare vid inköp med som drar "mindre" med soppa och har lägre skatt.
Alla vet om hur biltillverkarna gör när de skall visa hur "lite" en bil drar som sedan grundar sig på hur mycket skatten blir på nya bilar. Sedan att det "verkliga" förbrukningen oftast ligger högre än tillverkarnas siffror.
Drivmedlet blir dyrare och dyrare.
Milersättning står kvar på 18,50kr. Alliansen höjde inte milersättningen.
Dra av mil på deklarationen har också försämrats.
Hur många är det som sitter och nöjes åker för att bilar drar "mindre", "inflation, konsumentindex samt att lönerna ökat (mer än konsumentindex)"?
Eller kan det vara så att många åker enbart det som man måste åka för att bränslekostnaden äter upp mera och mera av månadskassan.
Att höja bränsleskatten gynnar inte landsbyggden.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill införa en kilometerskatt för tunga lastbilstransporter i Sverige. Så denna skatt skall göra att större delen av alla tungatransporter skall hoppa över på järnvägen. Stora problemet är att det finns inte plats på järnvägen som syftet är med denna skatt. Denna skatt är samma sak som den ökande bränsleskatten, håva in skattepengar.
Kilometerskatten kommer göra att slutprodukten kommer at bli dyrare för slutkonsumenten.
Det viktigaste att håva in skattepengar istället för att göra ngt seriöst för miljön.