Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mianus
Hej! måste byta katalysator på min 740, anledningen till att jag frågar om det är en speciell katalysator till Regina är att eftersom regina är ett helvete och i princip alla andra delar ska vara just till regina så skulle det inte förvåna mig om jag måste ha "rätt" katt till den! så ett svar vore trevligt att få, tack på förhand!
Mvh
Det ställs inga särskilda krav på katalysatorn annat än att lambdasonden ska kunna sitta där. Vad jag vet är det samma katalysator på alla 740 med B230F oavsett om det är Regina eller LH 2.4, och det är även samma på 940 med B230FB och B230FD. (Turbomodeller och 16-ventilersmotor har ju grövre rör.)
katen är inte speciell för dessa bilar, jag kan rekommendera byte till en bättre beg kat från en 940 turbo eller 740 16v. Det gjorde jag då min originalkat hade rostat upp i flänsen. Motorn gick mycket bättre med den större katen.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]