Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av djanas
Hej!
Jag har en Volvo V70 2.5t från 2005. Hur mycket skiljer det sig i säkerhet vid trafikolyckor gentemot den nyare modellen Volvo V70 som kom 2008? Då menar jag trafikolyckor där bilen kan göra skillnad, exempelvis vid kollision mellan personbilar. Vi åker med två barn i bilen och man vill ju åka så säkert som möjligt. Å jag antar att det har hänt lite med utvecklingen. Vad säger ni som kan om detta?
av valln
Förmodligen har du antisladd som standard och det är en jättestor förbättring av trafiksäkerheten enligt Clas Tingvall, säkerhetsdirektör.

Annars är väl nyaste v70 aningen bättre men det kan du med lätthet kompensera genom att hålla hastighetsgränserna och köra omdömesfullt. Så skulle jag tänkt i alla fall.
Senast redigerad av 1 valln, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Volvo tillverkar världens säkraste bilar. Du behöver inte oroa dig att en nyare Volvo skulle vara sämre på den biten :wink:
av djanas
Nej, jag menar ju inte att en nyare skulle vara mindre säker :P Det jag däremot undrar är om det är värt att byta bil mot en nyare. Finns ju andra aspekter än just säkerheten att tänka på men just säkerheten tycker jag känns väldigt viktig.
Användarvisningsbild
av P210
Den nyare V70:n är säkert snäppet bättre, utvecklingen går ju framåt!
Folksam ger dock 5 i betyg för bägge.
Sök på Folksam eller Euroncap;
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... kerarbilen
http://se.euroncap.com/se/results/volvo.aspx
Säkerheten blir ju bättre för varje generation, en stjärna mer från -07:
Bild

Med början 2009 gick EuroNcap över till ett nytt betygsystem. Så jämför inte bilar med fem stjärnor från år till år utan att kolla vad som skärps mellan åren! 2009 la man till ett stjärnsystem för så kallade "safety assist" system. Här får bilen högre betyg om bilen är utrustad med till exempel antisladd, alltså inte bara "krockstjärnor". Det övergripande betyget för bilar testade efter 2009 är en sammanräkning av bilen betyg för vuxensäkerhet, barnsäkerhet, fotgängarsäkerhet och system för aktiv säkerhet.
Användarvisningsbild
av Perra83
djanas skrev:Nej, jag menar ju inte att en nyare skulle vara mindre säker :P Det jag däremot undrar är om det är värt att byta bil mot en nyare. Finns ju andra aspekter än just säkerheten att tänka på men just säkerheten tycker jag känns väldigt viktig.
Är du nöjd med din "gamla" 2,5T så behåll den!! Det är kanonsköna bilar. Säkert lite bättre kvalité än nyare. Billiga att underhålla.
Användarvisningsbild
av ER
Tyvärr kan man bli påkörd av yngre idioter som överskattar sin förmåga att köra bil, gärna i äldre bakhjulsdrivet med bredställ, då spelar ens egen hastighet mindre roll för utgången när den man möter/blir omkörd av orsakar incidenten genom sin överskattning av dens förmåga.
Givetvis är förutsättningarna att klara sig bättre i den nyare klart större för en stjärna i Euro Ncap är inget att fnysa åt i skillnad även om folksam anser båda 40% säkrare än medelbilen.

EDIT: Bytt från äldre S60 till nya generationen och anser det vara natt och dag vad gäller komfort och trevnad bakom ratten inte minst i mörker liksom körbarheten då jag ibland även lånat en V70 2.5FT som nästan var lika trevlig som en XC bakom ratten. Så vill du byta så byt upp dig till dom trevliga körmaskiner P3:or/Y28X är. Mycket vad gäller P2:or invändigt var uttröttande i längden om det var bristande och tråkigt enhetlig grön belysning eller bara utdaterade reglage är en annan fråga.
av djanas
Ja tekniken går ju framåt och det har ju som sagt gått snart 10 år sedan min bil tillverkades. Men jag är nöjd med bilen. Men ibland blir man påmind att livet är otroligt skört, särskilt på vägen med alla stressade människor. Vad som är bättre nu jämfört med 2005 med all teknik och så vet jag väldigt lite om.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]