Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Gotlandsbästa skrev:Jag förstår fortfarande inte varför då Volvo har 1800kg eller mer som Släpvagnsvikt, om Automaten inte klarar det (I)
För att man måste kunna erbjuda automat, annars skrattar kunderna hela vägen till tyskbilshandlaren.

Växellådsmässigt har Volvo alltid lidit av att dom har tvärställda motorer med framhjulsdrift. Konkurrenterna med bakhjulsdrift har alltid bättre och biffigare lådor långt innan Volvos leverantörer får fram något liknande.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Nybbe_gefle skrev:Det ni missar i den här diskussionen är ju att det faktiskt är växellådan det handlar om, inte motorn. En automatlåda mår ALDRIG bra av att slira bort moment när man drar tungt. Och vad händer i lådan när den slirar? Jo, oljan blir varm och kan överhettas. Fråga vilken automatlådeexpert som helst och denne svarar att du bör köra på högt varvtal som möjligt för att lådan ska kunna klara av att ligga på lock-up hela tiden. Drar jag min 1800kg husvagn på kuperade vägar lägger jag i 4:e växeln (bilen är 6-växlad) för att slippa att lådan släpper lock-up. Jag kan ligga på 5:an på en någorlunda slät väg. Så att ligga och segdra med en automatlåda är direkt felaktigt och faktiskt skadligt för lådan!

Och hur vet jag då detta? Jo för att jag har sabbat en växellåda, delvis genom detta, delvis genom en för klen konstruktion på lådan. När jag löste ut bilen efter lådrenovering pratade jag med de som jobbade där och alla sa nästan i kör: Högre varv med bibehållen lock-up!

//David
vem i hela hissingen har sagt något om att slira bort någonting?

TF80 släpper inte LU på 6:e steget förr än motorn kommer ner på ca 1200 rpm och det är väl kring 60 km/h typ. Om din låda har LU-problem så bör du åtgärda det omgående
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad i ditt svar motsätter det Nybble_gefle skrev? Man skall köra så att lock up inte släpper, det skriver ni ju båda två. Om lådan blir överhettad kan man misstänka att lock up har släppt.
av osla
är ganska säker på att det inte går att hålla 1200 varv på 6:an, då växlar den till 5:an själv fast man kör manuellt. är ganska säker på att pappas gör så
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Perc skrev:
Gotlandsbästa skrev:Jag förstår fortfarande inte varför då Volvo har 1800kg eller mer som Släpvagnsvikt, om Automaten inte klarar det (I)
För att man måste kunna erbjuda automat, annars skrattar kunderna hela vägen till tyskbilshandlaren.

Växellådsmässigt har Volvo alltid lidit av att dom har tvärställda motorer med framhjulsdrift. Konkurrenterna med bakhjulsdrift har alltid bättre och biffigare lådor långt innan Volvos leverantörer får fram något liknande.
Det är synd att det är så. Men när jag hade XC90 så var det aldrig problem med tunga släp & Automat. Drog ofta max. (2250kg) Inga problem. (Alla årstider) Visst, annan bil, men ändå en D5 med Automat.
Användarvisningsbild
av EjS
Byt olja nu. Om bilen satt felkod så har oljan varit så hettad att den tappat smörjförmåga. Vänta inte!
Användarvisningsbild
av milktrucker
Gotlandsbästa skrev:
Perc skrev:

Det är synd att det är så. Men när jag hade XC90 så var det aldrig problem med tunga släp & Automat. Drog ofta max. (2250kg) Inga problem. (Alla årstider) Visst, annan bil, men ändå en D5 med Automat.
ne det är inte så.
i manuella läget funkar LU ner till ca 1200 rpom, sen släpper LU. I D-läget växlar den upp vid 1400-1500.
Ja lådan klarar 5 ton tågvikt 2750 kg bil + 2250 släp på XC90 och med samma drivlina, motor och växellåda, på XC70 är det absolut inga problem att dra maxtåget på 4 ton för XC70.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan mycket väl vara så. Är inte insatt i programmeringen av Volvos växellådor. Men du vill ju hur som än haver få upp varv på motor och låda. Ju bättre snurr på lådan, ju högre flöde på oljan genom den och därmed också bättre kylning.

//David

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]