Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frenzy
Då en bekant lossade expansionskärlet råkade den korta slangen som går in i kamremskåpan bli lite för spänd. Slangen sitter kopplad till ett litet vinklat plaströr. Det är i sin tur gängat in i termostathuset. Plaströret gick naturligtvis av nere i gängan.
Jag försökte lossa termostathuset men den undre torxskruven har nu dragits rund i skallen. Torxbitsen satt väl inte hundra när jag vred tyvärr.
Nu försöker jag gräva ur plaströret ur det gängade hålet. Det lutar åt att även gängan i termostathuset nu blir skadad av mitt skrapande. Jag behöver nog dra ett par gånger med en gängtapp för att snygga till.

Vad är det för gänga? Vanlig M8? Eller är det någon fingängad variant?

Jag kan inte sätta i en vinklat plaströr igen eftersom det kräver att termostathuset lossas.
Jag har en S80 T6 -02 med termostathuset precis under kamremsdreven. I bild nedan har jag alltså den undre varianten, förutom att mitt rör "19a" är vinklat och går ner i huset, inte direkt in från sidan som i bilden.

Bild
av Frenzy
Uppdatering:
Nu har jag tillslut lyckats lossa den mosiga torxskruven och termostathuset är demonterat. Nu blir det lättare att skrapa ut resterna av plaströret.
Ett par nya packningar och ett nytt plaströr blir nog nästa investering hos närmsta volvohandlare.

Hmm, jäkla skitkonstruktion egentligen. Kanske borde leta efter metallalternativ till plaströret?
Återstår att lista ut gängstigningen....... men det ska nog gå!

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]