Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Kjørte i sommer med tungt lastet bil + 700 kg på släpet.
Dårlige veier med mye bremsing og pådrag . .
Etter 160 mil ble det feilkode på automaten og inga trekk-kraft, bare sluring . .
Fikk slettet feilkoden og kom fram dit vi skulle. (Der koblet jeg fra batteriet for sletting av ev. andre feilkoder.)
Hjemturen gikk greit, med noe mer forsiktig kjøring.
Har ingen problem med automaten nå, men skal bytte oljen til sommeren.

Noen av dere som har erfaring med tuff kjøring med automat og tungt släp ??
Kanskje også noen andre synspunkter omkring dette ??
Användarvisningsbild
av milktrucker
överhettad olja
Användarvisningsbild
av SvenB
eddar skrev: Har ingen problem med automaten nå, men skal bytte oljen til sommeren.
Jag skulle nog inte vänta till sommaren med att byta olja.
av RonniePersson
Vilken växel använde du? Även på din automatlåda kan du växla manuellt. Jag har en likadan bil, V70 2,4D -06:a med automat. Den drar jag ofta husvagn (1300 kg) med och aldrig haft problem med överhettad olja i växellådan.

Jag kör i 80-85 km/h, och alltid på 5-steget. Jag växlar manuellt, och då ligger motorn på 2000 varv/minuten. Bilen drar då ca 1 liter/milen.

Om jag går upp på 6-steget eller kör i D-läget, blir varvtalet ca 1700 varv/minuten och man hör hur motorn hela tiden segdrar. Den orkar, men tror knappast det är bra för automatväxellådan. Så mitt tips är att köra i 80-85 km/h och på 5-steget när man drar tunga släp. Sist men inte minst, byt oljan regelbundet i växellådan!

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Verkar konstigt för mig. Det framkommer inte hur långt bilen gått i sin helhet. Men om Volvo har som på V70 är det 1800kg som max släpvagnsvikt, borde inte bilen klara 700kg på släpet då? Kanske vore smart att byta oljan i lådan var 8000 mil om man kajkar runt med husvagn hela somrarna. Eller ring till Volvo i GBG & fråga hur dem testat bilarna!
Användarvisningsbild
av milktrucker
nä sakta i backarna här nu

D5'orna(inkluderat 2.4D som är av samma motortyp) ska segdras! Dieselmotorernas främsta egenskap är högt vridmoment för just segdragning.
Motorn/motorerna ger i det närmaste fullt vridmoment vid 1500 rpm och vid 2000 rpm växlar man upp, både dieselmotorerna och 2.5T.
När jag körde 1400 kg husvagn på kroken så tvingade jag D5'an att på 1400-1600 rpm, dvs 70-80 väg och det är absolut inga problem.

1700 rpm är högt varvtal enligt mig och jag skulle inte tveka på att segdra på under 1600 rpm.
tyvärr har volvo satsat på på att motorerna ska gå på högre varvtal med senarelagt turboladd. Personligen skulle jag föredra att få fullt vridmoment kring 1100 rpm.
av eddar
Har 5-stegs automat.

Var hele den dagen nesten bare opp og ned veier, med 60 - 70 km/t., (gasa og bromsa hele tiden).
Hadde på manuelt under nedoverkjøringer (5-8%) for å benytte motorbroms.

Hadde det vært på svenske veier, så ville det kanskje ikke vært problem . . .
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är något som inte stämmer här....
2006 2.4D har TF80-SC, dvs den 6-stegade automatlådan, men bara 5-växlad manuell låda. Detta pga att den 5-stegade automatlådan inte klarar av vridmomentet från 2.4D.

Modellår 2005 har dock den 5-stegade lådan med strypt motor, så din bil är årsmodell 2005.
Det bekräftas även av att 2.4D 130 hk endast fanns fram till 2005.
av eddar
Den var første gang registrert i oktober 2005,
men står overalt som 2006-modell . .
Användarvisningsbild
av milktrucker
registrerad är inte samma sak som tillverkad. Den är tillverkar i första halvan av 2005 och det är därför årsmodell 2005.
Modellåret har inget med registrering att göra.

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]