Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hejs!

Av ngn anledning har jag fått för mig att jag skall hjälpa en gammal släkting att få ordning på hans gamla 945.a (38 000 mil) som han nog älskar mer än frugan sin :-DD ..... Nåväl, byte av div, packningar o packboxar, remar o pump mm.
Så till frågan: En av skruvarna (nedre) som håller fast vattenpumpen mot blocket gick av (givetvis precis vid hålet så man får inget grepp om den heller).

Tips på hur jag får ut skruvbiten som sitter kvar i blocket???

/S
I det här läget borrar man ett hål och använder ett verktyg för att skruva ur skruven. Börja med ett litet hål så exakt i centrum du kan komma. Du behöver inte borra speciellt djupt, några millimeter, kanske. Sedan går du upp i borrstorlek i flera steg och djupare för varje steg. Beroende på om du lyckades komma i centrum eller inte, kan du gå ganska nära ytterdiametern* på skruven. Men äventyra inte så att du råkar borra bort gängorna i blocket.
Förr i tiden använde man en så kallad "grispitt". Det var ungefär som en vänstergängad träskruv. Den skruvade man in i det uppborrade hålet och när det började greppa så var det meningen att den gamla skruven skulle följa med ut.
En modernare metod har numera visat sig också fungera. Man knackar in en passande Torx-bits i det uppborrade hålet och skruvar ut.
I bästa fall har den trasiga skruvbiten blivit upphettad av borrningen så att eventuella kärvande gängor har släppt något. Man kan försöka spraya lite 5-56 också för att det skall hjälpa till. Det finns även så kallade "krypoljor" som tränger djupt in i sådana här ställen om det inte räcker med 5-56. (WD 40 är mycket snarlikt 5-56)

*Vad är max borrdiameter? Till en M6-skruv är max borrdiameter 4,8 mm. Till en M8 blir det 6,4 mm. Det finns en lite uträkning här. Eftersom gängorna mäts på ytterdiametern, på gängornas toppar så har man ju ett annat mått på gängornas botten. Det är ytterdiametern x 0,8 = borrstorlek. Gäller även om man skall göra ett nytt hål och göra nya gängor med en gängtapp. Och detta x 0,8 håller alla millimetergängor upp t.o.m M12 (om jag minns rätt?)
Det finns säkert en liknande räkneregel för tumgängor, men den känner jag inte till.

Egentligen finns det en tredje metod och det är att svetsa på en mutter på den kvarvarande skruven. Men det förutsätter att man har tillgång till en svets och att det finns så mycket gods kvar av skruven så att en mutter kan fästa. Det behöver i sådana fall inte vara en mutter med rätt storlek. Bara det finns ett hål att svetsa i.

Ett tillägg: Bildexempel på "grispitt". http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... st-192248/
Användarvisningsbild
av dalle76
Ja så kallade grispittar är inte att rekommendera. Dom expanderar bulten och ofta så går grispitten av vilket gör att problemet blir än värre pga att grispitten är av hårdmetall.
Själv har jag helt slutat att använda grispittar utan använder antingen torx eller urborrning av skruvresten.

Mvh GK
Svetsa dit en mutter på resterna av skruven, brän sedan lite extra på mutterns top så den blir rödglödgad vänta några minuter tills skruven svalnat och banka hårt på muttern 1-2ggr så spänningarna i skruven förhoppningvis släpper, sätt på en 6kanthylsa och spärrskaft o ge skaftet ett snärtigt snabbt slag med en hammare.
Upprepa om skruven inte släpper på första försöket. Om det är trångt och svårt att se kan man svetsa dit en bricka först så får man lite större yta o svetsa på.

Om ni kör på borra o banka i bits så köp kvalitetsbits inte tex biltemas stora sats då de har en tendens att gå av.
av SHO
Många bra tips.... men!
Lät en granne "hjälpa" mig o det var det dummaste jag gjort. Har förstått nu att det är en gubbe som mest låter som han kan allt men är en klåpare utav stora mått. Nåväl, det borrades o bankades in torx (som bröts av) så det borrades ännu mer och snett dessutom... Sen lämnade han "projektet" till mig när det inte gick längre :evil: (S)
Så nu står jag här med sneborrat, en bit av en torx och en bult som alltjämt sitter fast. Vad fan gör jag nu? Lägger in en bild på eländet!

Bild
av roh66
Hej!

Rengör arbetsområdet!! Sätt tillbaks den gamla vattenpumpen. Använd den som styrning för borrningen.
Nu måste du använda 4,8 mm borren. Det kanske inte går vägen, hålet blir för stort typ. Då kan du prova med
kemiskt metall i hålet som du kan göra nya gängor i. Hålet du ev. fyller med kemiskt metall måste vara rent och
även den gamla bulten borta. Det kommer å ta tid då noggrannhet är a och o.
Ta loss kylaren så du kommer åt ordentligt.
Borren måste vara av hög kvalitet.
Torxen måste ut innan borrning.
Mvh.R.
Senast redigerad av 1 roh66, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
för kännedom när det gäller borrdiametrar och gängor

M4 Borrdiameter 3.3 Gängstigning 0.7
M5 Borrdiameter 4.2 Gängstigning 0.8
M6 Borrdiameter 5.0 Gängstigning 1.0
M8 Borrdiameter 6.8 Gängstigning 1.25
M10 Borrdiameter 8.5 Gängstigning 1.5

ja, ni ser ju själva sambandet :-)-)
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon