Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
Någon som vet hur man gör. Idag gick fjärrkontrollen sönder. Givetvis stog jag illa till på en stor parkering.
Låste upp bilen med nyckeln och larmhelvetet börjar tjuta. Öppnar motorhuven och rycker kabeln till signalhornet. Problemet är nu att bilen inte går att starta.
Vrider jag nyckeln till startläget så blir resultatet samma som om jag försöker starta med växelväljaren i drive läget.
Jag lyckades starta bilen genom att ta bort säkring nummer 2 och sätta ström på solenoiden direkt på batteriet så jag kom hem åtminstonde.

Saken är nu hur jag får bort larmet permanent? = Jag vill kunna starta bilen med nyckel igen. Jag klarar mig utan fjärr och kan lätt stå ut med att använda nyckeln i dörren. Några förslag? Volvo lär vilja ha åtminstonde en tusing för att fixa skiten.
Användarvisningsbild
av dalle76
SA4AQS skrev:Är det en sån här?
Bild

Då kan du bara dra ur larm relät och sätta i en bygel till startspärren.
Det är en sådan. Kan du förklara hur jag byglar startspärren? Reläet borde jag hitta själv tycker jag. Det är ett relä som klickar flitigt när jag vrider på nyckeln.
Användarvisningsbild
av dalle76
Fick löst problemet. Satte i nya batterier i dosan som följde med reservnyckeln. Förra ägaren sa att den var trasig. Den fungerade dock helt okej. Fick satt in nya batterier i 2 gammla dosor till skrotade 740. Fick programmerat in dom så nu har jag tre fungerande larmdosor. Kul när det fungerar riktigt igen 8)
Användarvisningsbild
av dalle76
kalles skrev:Vrider man på tändningen 5gånger ska larm och startspärr släppa om jag inte minns fel :)
Nej. Du vrider 5 gånger när du skall programera in kontrollerna. Felet för mig igår var att detta bara går att göra om larmet är avstängt.
Nu hade jag tur att det löste sig ändå. Fick igång 3 larmdosor i förmiddags.

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]