Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Smurfen740
lennarte skrev:
Smurfen740 skrev:från 1,6 till 0,9
köpte en ny lamdasond och bytte olja och filter
så jag är nöjd :lol:
kostade mig 2500 kr
0,9...Då får jag fortsätta felsöka. Eller var det kanske på en längre körning, och utan AC. Lamban är faktiskt en sak som jag inte bytt till ny. Den och katen

Mvh
Lennart
bytte lamda tankade fullt och rullande igenom stan och lite motorväg 5 mil sen tankade fullt. har ingen ac. kan tillägga att min gått 37 tusen mil
håller fortfarande på och ska köra slut på mina 50 liter innan jag tankar igen så får se vad snittet blir då. jag har med planer på och byta avgassystem, Extraktor fullflödeskatt och sportsystem. men det får bli nångång framöver
Användarvisningsbild
av Smurfen740
Smurfen740 skrev:
lennarte skrev:
Smurfen740 skrev:från 1,6 till 0,9
köpte en ny lamdasond och bytte olja och filter
så jag är nöjd :lol:
kostade mig 2500 kr
0,9...Då får jag fortsätta felsöka. Eller var det kanske på en längre körning, och utan AC. Lamban är faktiskt en sak som jag inte bytt till ny. Den och katen

Mvh
Lennart
bytte lamda tankade fullt och rullande igenom stan och lite motorväg 5 mil sen tankade fullt. har ingen ac. kan tillägga att min gått 37 tusen mil
håller fortfarande på och ska köra slut på mina 50 liter innan jag tankar igen så får se vad snittet blir då. jag har med planer på och byta avgassystem, Extraktor fullflödeskatt och sportsystem. men det får bli nångång framöver
men har dock ett problem kvar det är att han är lite svårstartad kall. står i varmgarage utomhus är det inte värre
Användarvisningsbild
av Smurfen740
kan meddela efter 38 mil med mycket tung högerfot, landsväg, motorväg och stadskörning så landade jag på 0,9/l mil.
om jag skulle anpassa eco drive till max kanske jag skulle få ner den till 0,8 0,85.
så beställ/köp ny lamda så blir du nog också nöjd med din bränsle förbrukning. ha det gött kör lungt
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:så beställ/köp ny lamda så blir du nog också nöjd med din bränsle förbrukning. ha det gött kör lungt
Det ligger i "framtidsplanen" i och med den inte visar 100% riktiga värden (-0,1 - + 0,7V). Min förbrukning sista tankningen blev, med tung gasfot, AC på och ingen motorväg, 1,19 l/mil. Tidigare har jag mätt upp 1,01 - 1,08 l/mil vid ungefär samma körning men utan AC. Körde dock till Walters Bilskrot i Falkenberg för drygt ett år sedan (c.a 9 mil t.o.r.) Då tog den 0,86. Det var mellan 100 och 140 km/tim på 4-ans växel (hämtade en "ny" overdrivelåda) men så lågt har jag inte kommit fler gånger.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Smurfen740
hittade detta på ett annat forum men jag vet inte om det stämmer men det låter rimligt.

740 GLT 16 Valve 1989 (B234F)

9,4 liter/100 km vid blandad körning
11,5 liter/100 km vid stadskörning
6,9 liter/100 km vid landsvägskörning
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:9,4 liter/100 km vid blandad körning 11,5 liter/100 km vid stadskörning 6,9 liter/100 km vid landsvägskörning
Detta är säkert utan AC. Det med 0,69 det är något att satsa på, men då "ligger" vi inte så hemskt långt ifrån på den "blandade" körningen. Stänger jag AC-n gör det tydligen drygt 1 dl/mil. Jag kör ju i 90% av min körning kortare än 7 km, så hade jag haft längre till jobbet hade det kanske gått åt mindre bensin... ?:-/

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:Har du/ni kollat upp så bromsarna inte ligger på? Dåliga hjullager?
För min del är bromsarna och hjullager helt Ok. Fram går det inte att "ta isär" lagren, men jag hade bort inner ringen och bytte fett så gott det gick när jag bytte bromssköldarna fram för några år sedan.Vad det gäller bromsarna är det nog få bilar som har mer "genomgångna" bromsar än mina. Varje gång jag skiftar hjul (sommar/vinterdäck) "trycker" jag in kolvarna och sprayar kopparpasta på ytorna där klossarna ligger mot. På våren brukar jag (typ varannan gång) plocka bort alla klossarna och bromsskivorna bak och går ordentligt rent. Smörjer pinnarna fram och lederna till handbromsen ordentligt. Sedan lyfer jag på tätningarna/skydden och sprayar in kopparpasta, smörjer in anläggningsytorna ordentligt med kopparfett, monterar ihop allt och suger upp all bromsvätska i behållaren och fyller på ny. Byter alltid klossarna när dom blivit halvslitna. Så gör jag på båda bilarna och har gjort på alla bilar jag har haft (det är inte så många) dom sista 25 åren.
Så Ja, bromsarna är helt Ok :P

Mvh
Lennart
av Zeus
lennarte skrev:
Zeus skrev:Har du/ni kollat upp så bromsarna inte ligger på? Dåliga hjullager?
För min del är bromsarna och hjullager helt Ok. Fram går det inte att "ta isär" lagren, men jag hade bort inner ringen och bytte fett så gott det gick när jag bytte bromssköldarna fram för några år sedan.Vad det gäller bromsarna är det nog få bilar som har mer "genomgångna" bromsar än mina. Varje gång jag skiftar hjul (sommar/vinterdäck) "trycker" jag in kolvarna och sprayar kopparpasta på ytorna där klossarna ligger mot. På våren brukar jag (typ varannan gång) plocka bort alla klossarna och bromsskivorna bak och går ordentligt rent. Smörjer pinnarna fram och lederna till handbromsen ordentligt. Sedan lyfer jag på tätningarna/skydden och sprayar in kopparpasta, smörjer in anläggningsytorna ordentligt med kopparfett, monterar ihop allt och suger upp all bromsvätska i behållaren och fyller på ny. Byter alltid klossarna när dom blivit halvslitna. Så gör jag på båda bilarna och har gjort på alla bilar jag har haft (det är inte så många) dom sista 25 åren.
Så Ja, bromsarna är helt Ok :P

Mvh
Lennart
Kul att höra att du tar hand om dina grejer ordentligt! Själv hade jag också velat sköta bilen så exemplariskt men tid, pengar och utrustning saknas oftast. Dock så är den fortfarande i ganska bra skick (745 16v -88)
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:Själv hade jag också velat sköta bilen så exemplariskt men tid, pengar och utrustning saknas oftast.
2 - 3 timmar extra när man ändå har hjulen borta. En gång vartannat år, det är egentligen inte mycket tid det går åt. Problemet jag har är att jag kör för lite, 4 - 500 mil om året. Underhåller jag inte, rostar det fast. Har problem med rostmarkeringar på skivorna (bilen står ibland någon vecka), ibland kan man "bromsa bort" det men nu är det nog snart dags att byta skivor igen. Dom är 3 år och 1500 mil gamla. Frugans bil är ännu värre. hon kör mer men har VW/Audi's (m.f) broms ok bak med handblomsen på klossarna. Det börjar "gnälla" och kärva redan ett halvår efter jag "grejat" med det. Funderar på och "ta isär" det riktigt för det är säkert i armen in i oket det hj--las :evil:

Mvh
Lennart
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]