Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Perkla
Kan meddela att idag har jag monterat ihop motorn och bytt olja o filter, nu låter det annat,, nu har jag kompression i motorn, jag blev väldigt glad över att jag lyckats med detta. MEN startmotorn har nu börjat ge upp, började ryka om den och så stannade den till lite o sen snurrade den igen och så stannade den osv osv.. behöver köpa en ny förhoppningsvis imorgon, så sen hoppas jag den går igång.

Köpte packnings silikon på volvo, svindyrt, typ 400:- för en liten tub.. :shock:
av Perkla
Har gått ett par dagar nu och jag har gjort mycket, jag bytte startmotorn o felet var fortfarande detsamma så jag konstaterade att tändspolarna satt fel, alltså fel tändföljd, så jag åtgärdade detta och bilen startade inte, så jag dubbelkollade att kamremmen var rätt monterad igen i förhållande till kammar och vev osv o allt är i sin ordning, efter mycket frustration så tänkte jag att nån ventil kanske blivit krokig då remmen satt fel så jag köpte mig en komptestare o det visade sig att det är över 11kg i samtliga cylindrar utom en som ligger på strax under 10kg, alltså rimligtvis inget fel där heller.

Idag har jag bytt kamaxelgivare och givaren som sitter på sprängkåpan (hallgivare ?), inget resultat. Så då slet jag loss stiften igen och kollade tändföljden så den var i ordning, och det är den, då kom jag o tänka på slutstegen till stiften, alltså som sitter en på varje sida om insuget, jag kollade upp dom o det verkade vara i sin ordning det åxå.

Sista utvägen tänkte jag skulle vara startgas då detta skulle kunna utesluta vissa saker, men icke sa nicke, bilen går inte på startgas heller. Har även bytt LMM utan nån framgång. Jag har kollat alla slangar som går till insug o där sitter inget fågelbo eller liknande. Jag har kollat alla säkringar och allt verkar helt, soppa pumpar den på som fan då stiften surar ner sig på direkten.

Börjar lessna nu kan jag meddela men jag vill ha igång den, vad tusan kan vara fel.. nån vänlig själ som har nån idé ?
av rid54
I ett extremfall kan en sur motor få svårt att tända även på startgas, det kanske går att dra säkring/relä till soppapumpen bara för att testa om den överhuvudtaget tänder (med startgas). Är den komplös nu när den är sur, förresten? Borde den ju vara enligt originalteorin...

Dubbelkolla tändföljden, det är nästan det enda som kan strula till det så kapitalt när det finns komp och bränsle.

Ett långskott är ju om avgassystemet är igensatt så det inte blir nån omsättning i cylindrarna; katen kanske har kexat ihop eller nåt liknande. Inte helt lätt att kolla, kanske.

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]