Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hejsan alla!
Hade tänkt byta kamrem på min Volvo 940. I och med att man ändå måste ta bort övriga remmar och att jag inte vet när de senast byttes så tänkte jag byta dem också.

Bilen har AC. Acn fungerar dock inte. Det verkar som att kompressorn är bortplockad av någon tidigare ägare. Den borde väl sitta under generatorn annars? Det ser ut som att det fattas något där nämligen.

Nu till frågan. När jag kollar på remmar på skruvat.se så finns det remmar för bilar med och utan air condition.
Vad skall jag då välja? Drivs kompressorn i vanliga fall av en egen rem? I så fall borde det ju inte vara någon skillnad, alltså att jag i så fall skall välja för bil med air condition.
Eller är det så att generator och kompressor drivs av samma rem och att jag därför ska köpa för bil utan air condition?

Hoppas ni förstår frågan.

Bilinfo:
Volvo 940
Modellår: 1993
Motor: B230FD
Tack för det snabba svaret!
Ja det är väldigt rörigt. Kollade på Biltemas hemsida. Där står det på en av remmarna:
Drivna aggregat: Generator
Fordonsutrustning: för fordon med servostyrning
från årsmodell: 199308
Motorkod: B230FD

okej... ovanligt med servostyrning på Volvo 940 ??:-/

Finns det någonstans man kan kolla vilken längd man ska ha?
På skruvat hittar jag två remmar som kanske kan stämma.

Drivna aggregat servopump: http://www.skruvat.se/Kilrem-P180578.aspx

Sen finns det en där det bara står Kilrem http://www.skruvat.se/Kilrem-P9943.aspx
Kan denna vara till generatorn?
På min b230fk från 95 så drivs den utav en egen rem.
Servon och vattenpumpen drivs av en rem, ac:n utav en egen rem och generatorn utav en egen rem.

Ac agget sitter under generatorn på den motorn och det borde väl inte vara någon skillnad mot b230fd tycker jag.

Om du ska välja remmar för fordon med eller utan ac kan jag dock inte svara på, enklast är väl att kolla vad det är för längd på remmarna som du har redan och bara köpa nya sådana.
Mitt inlägg kom visst bort...

På min bil har jag satt 1010 mm både till generatorn och servopumpen/vattenpumpen, och då hamnar justeringsskruvarna ungefär i mitten. Det finns rätt stora möjligheter till justering, så remmar som är någon centimeter kortare eller längre går också bra. Jag vet inte vad det ska vara original (och när jag köpte remmar som *skulle* vara rätt på Volvo så blev den ena för kort).
Så nu har jag mätt längden med ett presentsnöre :)
Remmen till generatorn fick jag till 1020mm.
Remmen till servopump och vattenpump fick jag till 1025mm.
Båda var 11mm breda.
Både Biltema och Skruvat har kilremmar som är 11,9mm breda och 1013mm långa.
Borde väl bara vara att handla två sådana? Verkar ju ändå rimligt att de har töjts ut och nötts av lite på bredden.
Det borde absolut passa.

Om remmen är aningen för kort för att få på på vattenpumpen/servopumpen utan att plocka isär spännaren lossar man bara remskivan på vattenpumpen (fyra skruvar) och sätter tillbaka den med remmen på. Det är mycket enklare än att ta isär spännmekanismen på servopumpen.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]