Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wilhelm
Hej,

Min bil
VOLVO L + V70
Tillv.månad: 200002
Reg.datum: 20000608
Chassinr: YV1LW61F9Y2717802
Cylindervolym: 2435
Motorkod: B5244S
Motoreffekt kW: 125

Besiktningen slog ner på ABS

och Mekonomen konstaterade följande fel efter att kollat felkoder.
mekonomen abs.jpg
mekonomen abs.jpg (424.42 KiB) Visad 5355 gånger
De kunde inte fixa felet på ABS pumpen. De sa att bara Volvo kunde fixa detta.
Någon som vet hur det skulle kunna fixas? De ska ha 860 spänn för att ta reda på felet och sade oxå att Mekonomens felkoder kanske inte stämmer, då det inte är samma som hos Volvo.
Jag har en till Volvo som är ett halvår äldre. Kan jag plocka bort ABS pumpen eller hela paketet och sätta in den i min bil? Eller måste det vara volvoverkstadsjobb? Med omprogrammering (enligt Volvo)
Tid hos Volvo har jag den 26 augusti för 860 spänn och tid hos en närmre mindre volvoverkstad den 13 augusti för 400 spänn.
Goda råd och tips tas gärna emot!
av S6024t
byt givarn först,pumpen kan ju inte funka om den inte får rätt signal från hjulet/hjulen.Ps,kolla tandhjulet först så att det inte är avrostat,givaren kan du förövrigt ohm mäta c:a 1100/1200 ohm.
av wilhelm
Nu har jag fått besked av Volvo Rejmes i Åtvidaberg,
Tandhjulet har rostat sönder, samt ABS enheten/pumpen är trasig.
Nu har jag en likadan ABS enhet i min avställda VolvoV70 som jag kan byta med. Tycks vara ett mindre helvete att demontera den.
Rejmes säger att det är ok att jag tar med mig den och byter. De hade annars n begagnad för 6000 spänn.Så nu spar jag 6 papp.
Läste nånstans att något företag reparerar dessa enheter. Men hittar inte info. Någon som vet?
Tacksam för tips!
av jäevs80t6exe
BCM-0070 är felkoden på pumpmotorn ( precis som Mekonomen fick fram)

Har en 01- s80 med exakt samma fel. Där fanns även felkod på samtliga sensorer, men dem felkoderna försvann iom radering.
Började felsöka pumpmotorn och fick fram att om jag matade den själv så gick den, men om jag försökte mata den genom VIDA gick den ej. Kollade kontaktstycke etc för att se om man fann något fel, men icke.
Styrenheten trasig helt enkelt. Nyrenoverad enhet beställd och skall monteras i morgon.
Ganska enkel procedur ingen programmering behövs heller. bara nollställning av felkoder efter utfört jobb.
För att komma åt styrenheten måste man flytta undan säkringsboxen. Efter det lossas styrenheten med en E6-hylsa, 4 st skruvar, sedan bara skruva dit den nya. tar max 30 min om man är van.

om båda dina bilar har samma system ( t.ex båda har Stc , så skulle jag prova att flytta styrenheten i första hand.
Funkar det då så är problemet löst.)
av wilhelm
jäevs80t6exe skrev:BCM-0070 är felkoden på pumpmotorn ( precis som Mekonomen fick fram)

om båda dina bilar har samma system ( t.ex båda har Stc , så skulle jag prova att flytta styrenheten i första hand.
Funkar det då så är problemet löst.)
Vilket nummer är det som gäller för att veta om det är rätt absenhet?
Bilagor
DSCN2645.JPG
DSCN2645.JPG (1.09 MiB) Visad 5312 gånger
DSCN2648.JPG
DSCN2648.JPG (1.1 MiB) Visad 5309 gånger
av jäevs80t6exe
Om det är samma fel som på den bilen jag felsökte så skall du inte titta på hydraulenheten utan styrenheten under hydraulenheten.
Om du måste byta hydraulenhet så skall det vara det stora 949xxxx numret du skall kolla.

Prova direktmata pumpmotorn för att se om den går, gör den inte det måste hydraulaggregatet bytas.
av wilhelm
Hur får man tag i denna skruv längst ner till höger? Specialverktyg? Pyttesmå händer? Nån som vet?
Om det är tre sådana skruvar så har jag alltså lossat två och den sista kommer jag inte åt!
Bilagor
skruvhelvete.jpg
skruvhelvete.jpg (1.03 MiB) Visad 5304 gånger
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]