- mån 04 aug 2014, 10:28
#885739
Om dreven är stumma så blir inte remmen spänd på rätt sätt, och då kommer det röra på sig några mm när man lossar låsningen till dreven och vips, lite felinställda kammar... Alt. så rör vevaxeln på sig istället(om inte den heller är låst), men resultatet blir det samma.
Gör man på korrekt sätt, dvs låser alla axlar, så lossar man istället kamdreven lite och låter dom röra på sig när remmen spänns. Resultat? Markeringarna på dreven kommer ofta stå åt h-e, men alla axlar kommer vara 100% rätt inställda. Därför kan man aldrig gå efter markeringarna på våra motorer, varken före, under eller efter ett rembyte.
Hur man sen ställer in VVT'n vet jag inget om. Inget jag brytt mig i att ta reda på då jag inte har någon nytta av det
gubbstrutt skrev:det ska visst vara nått verktyg som fixerar kammarna mellan dreven vid rem byte vad jag förstått ?:-/ .Mjo, men det är justerbara kamdrev på våra bilar. Så att låsa dreven hindrar fortfarande inte axlarna från att röra sig. Dessutom, om det utförs korrekt dvs, ska dreven röra på sig vid ett byte - men inte axlarna(därav låsningen i bakkanten).
Om dreven är stumma så blir inte remmen spänd på rätt sätt, och då kommer det röra på sig några mm när man lossar låsningen till dreven och vips, lite felinställda kammar... Alt. så rör vevaxeln på sig istället(om inte den heller är låst), men resultatet blir det samma.
Gör man på korrekt sätt, dvs låser alla axlar, så lossar man istället kamdreven lite och låter dom röra på sig när remmen spänns. Resultat? Markeringarna på dreven kommer ofta stå åt h-e, men alla axlar kommer vara 100% rätt inställda. Därför kan man aldrig gå efter markeringarna på våra motorer, varken före, under eller efter ett rembyte.
Hur man sen ställer in VVT'n vet jag inget om. Inget jag brytt mig i att ta reda på då jag inte har någon nytta av det
