Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev:det ska visst vara nått verktyg som fixerar kammarna mellan dreven vid rem byte vad jag förstått ?:-/ .
Mjo, men det är justerbara kamdrev på våra bilar. Så att låsa dreven hindrar fortfarande inte axlarna från att röra sig. Dessutom, om det utförs korrekt dvs, ska dreven röra på sig vid ett byte - men inte axlarna(därav låsningen i bakkanten).
Om dreven är stumma så blir inte remmen spänd på rätt sätt, och då kommer det röra på sig några mm när man lossar låsningen till dreven och vips, lite felinställda kammar... Alt. så rör vevaxeln på sig istället(om inte den heller är låst), men resultatet blir det samma.

Gör man på korrekt sätt, dvs låser alla axlar, så lossar man istället kamdreven lite och låter dom röra på sig när remmen spänns. Resultat? Markeringarna på dreven kommer ofta stå åt h-e, men alla axlar kommer vara 100% rätt inställda. Därför kan man aldrig gå efter markeringarna på våra motorer, varken före, under eller efter ett rembyte.

Hur man sen ställer in VVT'n vet jag inget om. Inget jag brytt mig i att ta reda på då jag inte har någon nytta av det :P
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
tackar för svaren det var tydligen inte bara detta uj uj.
behöver troligen framöver byta packboxarna bakom kam dreven (har variabel insugnings kam vvt och det) och den på veven
vill veta att det blir rätt gjort av de som gör jobbet hur fasen jag nu ska kolla/veta det nåra tips på detta?.

ja o sen var det ju rem skivan med samtidigt.

har annars en liten ide om en som kanske vill göra allt detta mot betalning
känns som om jag då kan lita på att allt blir rätt.

själv tänkte ja göra nått som ja begriper i höst skruva ihop min HD i stället.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, hur gick det med remskivan? Är lite nyfiken själv, då jag har en glt -00 som gått 33 000 mil. Hade ingen aning om att det var delade skivor med gummi emellan.
Har nåt litet oljud på den sidan av motorn, och drivremmen har gnisslat till lite efter start ibland. Får också ett kort gnissel när jag stänger av motorn när AC är på.
Ska nog byta rem till att börja med, och kolla om spännaren verkar frisk.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
tänkte att rem skivan o rem ska bytas samtidigt med packboxar kamrem spännare vatten pump osv osv.
inget jobb jag tänker ta i då jag vill göra annat. var på verksten o vi hissa upp o kolla var sprickor på ett ställe ej genomgående borde hålla till
det andra ska fixas (hoppas jag) tror inte det är rem skivan som gnisslar.

på remmen finnas ju mycket som kan låta som bekant med rem av kan man väl känna i genom allt.
att kolla remskivan på utsidan var ju inte svårt insidan kanske går med en spegel gjorde inte jag korkat bara att göra om kollen på skivan.
sen har vi ju en massa grejor inför kamrem kåpan med.
har nån gång gnisslat till vid start på min med ej tvärt om vad jag hört.
fan man blir nojjig på allt ibland men bättre det än att gå uti stora skogen utan täckning på mobilen.

skulle va intressant att höra vad det var på din sen.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av taxi
Förresten, nån som vet vilken av remmarna jag ska ha, från biltema då? Tänkte mest på längden, regnummersökning ger träff på fyra remmar. Jag misstänker att jag ska ha den som säger "från årsmodell 1999-01".
Annars chansar jag på den, går ju att byta om det blir fel.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:Multiremmen kan du ju dock byta innan du byter övriga saker, vilket jag rekommenderar om det är sprickor i den. Har hört att när den går av kan man ha sån otur att den slår igenom kamremskåpan, men kamremshaveri som följd.
om du menar mig med så ska multiremmen nog bytas denna månad vid närmare eftertanke
ska även känna lite på allt den driver. olja o filter stift ska ju bytas nu lika bra att ta med remmen med det andra (kamrem osv) har jag inte råd med just nu tyvär.

taxi. jaså det vart träff på fyra remmar det lät ju inge kul.
men det ska väl gå att byta rem om den inte passar hoppas jag
tänkte chansa på samma rem som du.

Med vänlig hälsning hasse

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]