Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Löd om reläet och löd rätt så håller det garanterat.
varför öppna ett relä o löda om det o åter riskera problem, eler yttligare ett bränd CEM för 8500:- då relät kostar 100:-
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:här har vi det sinariet jag alltid strävar eftar att inte få.
jag vill alltid byta de defekta delarna, för då vet jag att det funkar & kan lämna garanti på mitt jobb.
men jag får ofta kretik i detta forum för att jag vill byta "svindyra delar" iställer för att öppna o löda.

vist vart det billigare i somras att bara löda för 1000:- istället för att byta en CEM för 8500:-. men nu när den paja igen så hade det ju varit billigare att bytte den i sommaras, nu blir det ju 8500:- + dom där 1000:- du betala i sommras.

jag kan inte se en enda anledning till att vovlvo skulle ha gett dig Goodwill på denna repration. felet är inte vanligt & bilen är "tok" gammal.

så tyver är det bara att byta CEM. se även till att relät byts, så det inte är denna som är huvudfelet & du ska inte ha mer än 55W lampor !
Och fy fan vad dyrt. slutar ju på nästan 10.000 kr.

Felet är ju bara ett ynkligt litet relä för några tior, det är ju bara fika-pengar
felet är ju i CEM (huvud datorn i bilen)
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:här har vi det sinariet jag alltid strävar eftar att inte få.
jag vill alltid byta de defekta delarna, för då vet jag att det funkar & kan lämna garanti på mitt jobb.
men jag får ofta kretik i detta forum för att jag vill byta "svindyra delar" iställer för att öppna o löda.

vist vart det billigare i somras att bara löda för 1000:- istället för att byta en CEM för 8500:-. men nu när den paja igen så hade det ju varit billigare att bytte den i sommaras, nu blir det ju 8500:- + dom där 1000:- du betala i sommras.

jag kan inte se en enda anledning till att vovlvo skulle ha gett dig Goodwill på denna repration. felet är inte vanligt & bilen är "tok" gammal.

så tyver är det bara att byta CEM. se även till att relät byts, så det inte är denna som är huvudfelet & du ska inte ha mer än 55W lampor !
Och fy fan vad dyrt. slutar ju på nästan 10.000 kr.

Felet är ju bara ett ynkligt litet relä för några tior, det är ju bara fika-pengar
felet är ju i CEM (huvud datorn i bilen)
Ja och uppenbarligen sitter det relän där, om det kostar 100kr för det relät så varför inte byta det istället? Borde inte kosta mer än några hundringar i arbete om han plockar ur kretskortet själv.

/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ständiga problemet...
Ena dagen gnälls det på att det "inte finns reparatörer längre, bara "reservdelsbytare""
Nästa dag får man höra: "Ska du byta hela bromsröret? Det är ju bara lite rostigt i ena änden!"

Visst kan man löda och pyssla lite på en bil som är några år, men då får man förklara läget för kunden:
1)Ny del, kostar massa pengar men du har garanti.
2)Löda: några hundralappar, men det är inte säkert att det håller, du kan bli tvungen att byta den ändå till slut. Och INGA garantier.
Människor är olika. Det som är rätt för den ena kan vara helt fel för en annan. Jämför bara diskussionerna i den här avdelningen och i 200-300-400 avdelningarna. Man får vara lite flexibel som bilmek...

Antar att det är så här: Relät sitter instucket i en sockel i CEM. Det är inga problem att byta. Men det har varit dålig kontakt i sockeln, spänningsfall = värme. Varmt lödtenn + vibrationer = ännu sämre kontakt osv...
Kabelskorna som relät sitter i är lödda direkt i kortet, och det är där det är lagat nu. Men problemet grundar sig i dålig kontakt mellan kabelskon och reälts stift, de har varit varma och tappat spänsten. Fixar man inte det med kommer problemet tillbaka.
Användarvisningsbild
av CarMan
på CEM sitter det massor med relän & schuntar & så som trådskaparen beskriver det hela så har ju CEM gåt sönder, inte relät. jag nämde relät, för jag hade då defenetivt bytt detta också, för att vara säker på att inte relät är defekt & pågrund av dålig kontakt skapar hög värme som tarihjäl även den nya CEM:en
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis. Om man har hittat ett fel och fixat det -på ena eller andra sättet- så är man ju j**ligt noga med att se till eliminera alla möjligheter till att det kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
av CarMan
Sparkz skrev:Precis. Om man har hittat ett fel och fixat det -på ena eller andra sättet- så är man ju j**ligt noga med att se till eliminera alla möjligheter till att det kommer tillbaka.
Helt rätt. det gäller at skilja på felorsak & följdfel
av YggE
Hej igen,

Jag har klart för mig att jag tog en chansning med en 1000-lapp i somras och vad jag förstår är det den enda "extra" ekonomiska förslust som jag har gjort på detta fel. (Lödningen har tydligen inte lett till nya problem. Jag satsade således en tusenlapp och hoppades på att vinna 8,5 stycken. Den gången gick det inte, men jag har haft tur i andra sammanhang, så det är inget jag är upprörd över.)

Bilia är den ena märkesverstaden, en annan Volvo-märkesverkstad är den andra.

Jag var/är nyfiken på om verkstad nr2 hade belägg för sin "löften" då de menade att de hade fixat CEM:en/Relä-problematiken, om jag kommit till dem i första läget, men av dömma av era insiktsfulla kommentarer var det nog lite för mycket lovat av dem...

Vad jag förstår är inte CEM:en trasig, utan kontakten mellan relät och kretskortet.

Nåväl, jag ber en av märkesverkstäderna att byta CEM:en/Relät i samband med nästa service...

Tack för era komentarer!
Användarvisningsbild
av CarMan
CEM är en minidator & den är den enhet som innehåller ett kretskort.
CEM:en stoppas in i en hållare. på denna hållare fästes sedan en massa reläer (reläna kommer att till hälften vara i CEM & till hälftan i hållaren)
reläna styrs altså från CEM & starksträmen till & från reläna går i hållaren. Denna hållare innehåller inget kretskort. här stoppas "vanliga" kabelskor rakt in i hållaren om nu det är hållaren som har ett trasigt stift, så löder man inte. Man byter kabelsko
av YggE
Carman: Tack för den tekniska förklaringen!

Jag hade tolkat informationen från verkstäderna så att funktionalliteten i CEM:en fungerar, sålänge som den omlödda "komponenten/relät" på kretskortet är elektriskt ledande, vilket den inte alltid är längre...

En liten följd fråga: Jag har noterat att hissen till förarfönstret är har tappat lite kraft på sistone. Finns det en risk att detta kan härledas till felet i CEM:en?

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]