- lör 17 feb 2007, 12:10
#88568
Det ständiga problemet...
Ena dagen gnälls det på att det "inte finns reparatörer längre, bara "reservdelsbytare""
Nästa dag får man höra: "Ska du byta hela bromsröret? Det är ju bara lite rostigt i ena änden!"
Visst kan man löda och pyssla lite på en bil som är några år, men då får man förklara läget för kunden:
1)Ny del, kostar massa pengar men du har garanti.
2)Löda: några hundralappar, men det är inte säkert att det håller, du kan bli tvungen att byta den ändå till slut. Och INGA garantier.
Människor är olika. Det som är rätt för den ena kan vara helt fel för en annan. Jämför bara diskussionerna i den här avdelningen och i 200-300-400 avdelningarna. Man får vara lite flexibel som bilmek...
Antar att det är så här: Relät sitter instucket i en sockel i CEM. Det är inga problem att byta. Men det har varit dålig kontakt i sockeln, spänningsfall = värme. Varmt lödtenn + vibrationer = ännu sämre kontakt osv...
Kabelskorna som relät sitter i är lödda direkt i kortet, och det är där det är lagat nu. Men problemet grundar sig i dålig kontakt mellan kabelskon och reälts stift, de har varit varma och tappat spänsten. Fixar man inte det med kommer problemet tillbaka.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!