Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
ok, 1. försäkring skrevs det här ovan. Fatta hur fel det är att försäkringar ska täcka konstruktionsfel. "Kollektivet" ska vl inte behöva stå för konstruktionsmissar. Olga 74 år med en gammal 145:a som kör 34 mil om året ska väl inte betala för att Volvo inte lärt sej konstruera hållbara bakhjulslager.

2. Fatta hur många Volvosar för närmare halvmiljonen man köper om man upplever bilen som ett rackel och dessutom får stå för kostnaderna själv.

3. Var glad så länge ni får det på garanti, men de som köper bilen senare som inte har nånn garanti....hoppas isf. Carman har rätt att de nya lagren ska hålla längre.

4. "Vi" ska väl inte sträva efter att hamna i samma träsk som tex. Audi gjorde för några år sedan med bristande kvalitet. Det är väl bättre att man tex. på ett sånt här forum får säga vad man vill och bevisligen läses av Volvo anställda, synd bara att de som gåsen kastar av sej vattnet och slår sej för bröstet och tycker att vi är bäst. Jag vill verkligen inte vara tvingad att byta bilmärke pga. bristande kvalitet men när mina kollegor på jobbet som kör bla. Toyota skrattar åt en när man sitter och svär börjar man fundera vad man slänger pengarna på.

5. Tycket det är sorgligt att carman har samma inställning som min Volvoverkstad, "det är ju mycket tråkigt när sånt här händer" nä det är inte tråkigt det är fördjävligt på ren svenska. Hur många tusen mil är inte bilarna testkörda innan de släpps ut i verkliga livet? vi, bilköparna betalar det när vi köper ny bil. Skar lagren på dessa bilar ihop? nej förmodligen inte men de blev kanske utbytta till en billigare modell senare i produktionen, eller?

Verkligen synd att en så fin bil har kvalitetsbrister som begbil köparna blir varse om när man väl står med bilen på lyften.
av CANBus
men inse att en ÅF inte har byggt din bil :!:
vad verkstaden säger spelar INGEN ROLL, han kan skratta,gråta eller få tokspel.
Om du är bitter på kassa lager så ring, eller åk ned till Volvo Personvagnar AB i göteborg och klaga, det är inte ÅF skyldighet att laga upp din bil gratis för att DU tycker kostnaden är dyr för en reparation.
För det är just det verkstaden är till för, att reparera bilar åt folk som lämnat in bilen.
om vissa saker går på garanti eller goodwill står ju Volvo personvagnar AB för INTE en återförsäljare.
av Kena
Hur det än är organiserat så klarar Toyota tex av det. Och kan du tänka dej de bor inte i Sverige. Man måste jämföra sej med de andra som är på banan. Har man nått som andra inte har klarar man sej längre i det långa loppet.
Har inte tid att skriva mer nu, ska och skruva i Vofflan medans min sarkastiske Toyotagranne får vara arbetsledare
av CANBus
Kena skrev:Hur det än är organiserat så klarar Toyota tex av det. Och kan du tänka dej de bor inte i Sverige. Man måste jämföra sej med de andra som är på banan. Har man nått som andra inte har klarar man sej längre i det långa loppet.
Har inte tid att skriva mer nu, ska och skruva i Vofflan medans min sarkastiske Toyotagranne får vara arbetsledare
Du Tovota kan ha sin tillverkning på månen om dom vill, det är företaget Toyota som står för kostnaden för kassa vevaxlar etc..etc som ingår i garantin,det är inte en Toyota återförsäljare som står för fiolerna.
av Kena
...men tydligen klarar inte Volvo av en sån grej. Inse, Volvo tappar förr eller senare, fast det har ju redan hänt, kunder på detta. (Försök få tag på en beggad Avensis tex.) Inte första köpare som iofs. som är det intressanta för Volvo, för där säljs väl 90% till leasing. De flesta av dessa passerar väl aldrig 10k mil då. Men det finns ju en andra marknad, den kommer ju dö om inte beg priserna stensjunker eller kvaliteten förbättras.
av Kena
Kanske skulle tillägga att jag inte har nått emot min Volvoverkstad de kan ju inte stå och skänka bort grejjor. Utan det jag vänder mej emot är Volvos sätt att hantera kvalitetsrelaterade problem gentemot återförsäljare-servicevrkstäder som i sin tur måste ta betalt av kunden för sånt som egentligen konstruktionsfel.
av matzen10
Kena skrev:Kanske skulle tillägga att jag inte har nått emot min Volvoverkstad de kan ju inte stå och skänka bort grejjor. Utan det jag vänder mej emot är Volvos sätt att hantera kvalitetsrelaterade problem gentemot återförsäljare-servicevrkstäder som i sin tur måste ta betalt av kunden för sånt som egentligen konstruktionsfel.
Men är det verkligen så; att Volvoverkstäderna har svårt att hävda sig mot Volvo HQ när det gäller kvalitetsrelaterade/undermåliga delar/konstruktioner på bilarna? Mitt intryck är att det finns någon sorts "understanding" om vad/vilka delar på en bilmodell som kan vara svaga och om kunden/verkstaden upptäcker den felande delen/konstruktionen så byts den utan kostnad för kunden. Åtminstone har det funkat så för mig!

M V H
---> Matz
av Kena
Är det någon som har lust statra en ny tråd ang. det?? sitter själv på jobbet just nu
av Frigge
Varför låter det som att vissa tror att Toyota har livstids Garanti :roll:
Det har dom INTE, precis som Volvo ställer Toyota upp med viss Goodwill på vissa saker som händer med bilen, dock inte i oändlighet som det låter här. En tillverkare överlever INTE på att ge bort allt, så enkelt är det. Självklart är det förjävligt att vissa saker inte håller måttet men det är det ju inte bara en tillverkare som är drabbad av. Kvalitetsbrister finns ju på alla dagens bilar, oavsett märke.

Jag har kunder som bytt från Toyota till Volvo pga problem med bilen som dom inte vill/kan lösa och inte ersätter kunden för. DOM HAR INTE EVIG GARANTI :twisted:

Självklart är det säkerligen tvärtom oxå,vissa Volvo ägare byter till Toyota pga samma saker.
Användarvisningsbild
av CarMan
JAg fatter inte hur folk kan göra en så enkel fråga till en så kompliserad tråd.

frågan var enkel, likaså svaret!

sen är det ju en helt annan fråga om vad vi tycke om att ntt på en bil överhuvudtaget går sönde nån gång

& för alla er sm tror att Tyota tar kostnaderna för era bilrreprationer 2 år efter att garantin gått ut så kan jag säga att ni är grundlurade.

jag tänker inte svara på nån enda tråd till angående vad som gäler o inte gäller, då dom flästa här verkar helt rudis i huver o fattar noll !!!
-----------------------

Ingen på internett vet, eller kan svara på om trådskaparen kan få lagret bytt gratis, eller med viss hjälp, så det är ju hur dumt som helst att tyck tll om den saken.
hur kan man säga att volvo är dumma, när man itne ens vet om dom komer att belata nytet eller ej

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]