Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste bara fråga en sak.
Det surrar jättemycket från elektonikdelen under plastkåpan på det översta av alla x:en.
Vad är detta?
Bild

Hittade bilden då jag letade efter guide för hur jag kommer åt startmotorn.

Edit: verkar som att länken nedan inte funkar i taptalk med mobilen.
http://bildmek.se/folders/MIN%20HEMSIDA ... index.html
Hej Umbe10
Jo jag tror de på Volvo nämnde det. Men de sa så även att då hade bilen inte gått att rulla igång.

Igår så startade bilen utan problem. Ska gå över alla kontaktdon med vattenavvisande medel ifall det finns fukt.
Att det surrar under plastkåpan är normalt. Jag kommer dock inte ihåg VAD det är som surrar :roll:

Och nej, utan svänghjulsgivare så går det inge bra att starta motorn, oavsett om du använder startmotorn, bogserar, puttar, en dragåsna eller 3 kineser :lol:
Samma sak gäller kamaxelgivaren. På 10v så kan motorn fortfarande gå, men inte startas. 20v tvärdör när den pajjar har jag för mig.

Startar bilen ALLTID med bogsering, eller bara ibland? Snurrar alltid startmotorn "som den ska" oavsett om bilen startar eller ej?
Stannade förbi en verkstad idag och fråga om lite råd.

Han sa att om jag kan utesluta att inte batteri är för klent så skulle denna kontakt kunna ge fel att den inte tänder då startmotorn går runt i den takt den ska.

Skickar med lite bilder så ni ser vart jag är någonstans.

Bild
Bild
Bild
av *pettson*
Ska vi säga så att bilen bör fungera nu eftersom den gjorde det innan? Ni har förhoppningsvis inte haft kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren borta vid bytet. Däremot finns det två saker nu.
Startmotorn får inte gå för tungt. Vilket den gör om bilen går att rulla igång. Ta isär och smörj eller byt den. Både lager och växellåda ska smörjas på den om ni väljer det alternativet. Enklast att se problemet är att bygla halvljuset så det står på under starten. Du ska kunna förnimma att det flimrar i ljuset medans du startar men inte mer. Är det mer är just startern problemet.
Sen slänger du tänddelarna och skaffar nya. Tyvärr måste jag svara att dom ser relativt normala ut. Men det innebär inte att dom jobbar som dom ska i det skicket...
*pettson* skrev:Ska vi säga så att bilen bör fungera nu eftersom den gjorde det innan? Ni har förhoppningsvis inte haft kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren borta vid bytet. Däremot finns det två saker nu.
Startmotorn får inte gå för tungt. Vilket den gör om bilen går att rulla igång. Ta isär och smörj eller byt den. Både lager och växellåda ska smörjas på den om ni väljer det alternativet. Enklast att se problemet är att bygla halvljuset så det står på under starten. Du ska kunna förnimma att det flimrar i ljuset medans du startar men inte mer. Är det mer är just startern problemet.
Sen slänger du tänddelarna och skaffar nya. Tyvärr måste jag svara att dom ser relativt normala ut. Men det innebär inte att dom jobbar som dom ska i det skicket...
Tack

Ska till biltema och köpa deras tänddelar. Stod att det var bosch på hemsidan och jag hittar ingenstans att de skulle vara sämre än att köpa från volvo.

Ska testa det med ljuset senare. Måste först googla på var jag bäst ska bygla det, då inte alla här inne är födda med tummen på rätt ställe ;)

Edit: köpt rotor och lock + ett batteri
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]