Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De volvoverkstäder som servat vår V70 har använt castrol 5-40. Själv förespråkar jag 0-40....
Lokala "volvo närservice" har oljefat märkta castrol.
SvenB skrev:
sthlm skrev:Det är väl när lådan rullat många mil som det kan bli problem.
Så taxibilar rullar inte många mil då? Det är ju just på dom och polisbilar som oljebytet finns i serviceschemat.
Men taxi byter vid varje <8000 mil och inte första gången vid 30000?

Jag anser att man skall byta olja men att OM lådan gått många mil så kanske det kan uppkomma problem.
Hej!

Klart att man byte lådans olja innan den har gjort sitt, samma sak i motorn. Eller hur!
För mig har det alltid varit en självklar sak att byta olja efter ett schema eller sunt förnuft oavsett vad oljan finns. Bilmotor, båtmotor, automatlåda, bakaxel, luftkompressor, osv. :wink:
Att Volvo inte tycker att det behövs i automatlådan !?!?!?, kan bero på att de vill hålla ner servicekostnaden för kunden vid en nybilsförsäljning av Volvo bilar. SAAB med samma låda anser att man ska byta efter ett vist serviceschema, vid ca 10 000 mil. Märligt, eller ett sunt förnuft av oljebyten från Saab. :shock:
Taxibilar av Volvo märket har en bytesintervall av oljebyte i lådan. Lika märkligt, miltal som miltal och stadskörning som många bilen använd till i dag. ??:-/
En liten kostnad vid det miltalet 10 000 mil (oljebyte) i jämförelse att eventuellt byta låda längre fram i tiden, eller byte av bil p.g.a. kostnad ”lådbyte”. ;-//
Bytt olja i tid. :idea:

Lennart
STM Svensk Transmission & Motor AB i stenungsund spolade lådan igår på min V70 T5, gick 10 liter av Mobil ATF™ 3309 :D och problemen jag hade med lådan är nu puts väck, växlar snabbt och smidigt igen och jag hoppas att det fortsätter så :roll: :wink:
Robban_T5-R skrev:STM Svensk Transmission & Motor AB i stenungsund spolade lådan igår på min V70 T5, gick 10 liter av Mobil ATF™ 3309 :D och problemen jag hade med lådan är nu puts väck, växlar snabbt och smidigt igen och jag hoppas att det fortsätter så :roll: :wink:
Har du inte problem nu så lär det inte komma senare heller.

Jag gjorde mig för övrigt av med det sista av rycken vid växlingar idag.
Ett knyck som många känner som ett fel på lådan.

http://www.jagrullar.se/forum/posting.p ... 2&p=880459
sthlm skrev:Trots att övre motorfäste är "nytt" så glappar det lite lite om man tar i och skakar på motorn.
Funderat ett tag på att fylla ut runt gummipucken så den blir lite mer stum.

Hittade en tub med biltemas packningssilikon för höga temperaturer när jag städade igår och klämde ner det i en spruta och fyllde utrymmet mellan gummipuck och den gjutna hållaren.

Fantastiskt resultat och inga vibrationer på låga varv som med polyuretanbussningar. :-)-)
Robban_T5-R skrev:STM Svensk Transmission & Motor AB i stenungsund spolade lådan igår på min V70 T5, gick 10 liter av Mobil ATF™ 3309 :D och problemen jag hade med lådan är nu puts väck, växlar snabbt och smidigt igen och jag hoppas att det fortsätter så :roll: :wink:
Vad kostar det där? Funderar på att eventuellt låta dom byta växellådsolja i min xc70 vågar inte göra det hos lokala volvoåterförsäljaren om dom inte har så bra kunskap?
simonhalmstad skrev:
Vad kostar det där? Funderar på att eventuellt låta dom byta växellådsolja i min xc70 vågar inte göra det hos lokala volvoåterförsäljaren om dom inte har så bra kunskap?
nä och med tanke på vad Bilia tar och med sämre kunskap så är det "rena rånet" :roll: STM tog 2350kr för sköljning och 10 liter olja, detta görs hos Bilcity i Stenungsund, dom samarbetar med STM :wink:

Av Bilia fick jag prisförslaget 7400kr (12 liter olja) plus ny mjukvara, det kanske är den som kostar 5 papp :shock:
hursomhelst så står det i vida hur man byter oljan i lådan
+1 :-)-)
Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]