Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har lite problem med min handbroms på min S80, 2003. Den vill inte ta riktigt bra och verkar inte gå att justera heller. Rev skiten idag och monterade dit nya skivor i bak och ställbara justeringar till handbromsbackarna. Upptäckte då att stoppklackarna, dessa http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=66413 är lite slitna. Hur byter man dessa. Man måste antagligen bort med bromskölden och navet eller....

Handbromsen funkade i alla fall bättre efter dagens operation, peppar, peppar....

Kanske kan beställa tid för besiktning nu.
orginal klackarna sitter gjutna, de nya skruvar man fast i 2st av bromssköldens fästen.
Köpte nya sådanna på skruvat och de höll ca 100mil sedan blev det rent hus och helat skiten slöppte och slet sönde allt.

Man ja bromskölden måste bort.
Vinkelslip eller mindre slägga funkar nog bra.
Däremot undrar jag om det är så viktigt att byta egentligen.

De gjutna klackarna brukar brytas loss om man försöker sig på tex en handbromsvändning. Då skruvar man istället dit sådana där plåtbitar som du hittat på Biltema. (Volvo har en liknande egen reservdel btw.) Nu bör man inse att det bara är att glömma det där med handbromsvändningar med en S80. Plåtbitarna sitter bara med två fjuttiga M6 bultar som är tänkta att hålla bromsskölden.... Och detta ska hålla för en två ton tung bil? Vojne vojne..... :???:

Jag provade ändå för att det var ju så halt en vinterdag, det sket sig direkt. En av plåtbitarna knölade ihop sig och slet ut M6-orna med gänga och allt. Dessutom demolerades som vanligt den där plåtmanicken som vajern sitter fast i.
Nu sitter den nya plåtbiten med M8 gänga istället, men jag rör inte handbromsen om bilen rullar det minsta!
Vad jag vill minnas så behövde jag ta bort navet bara för att kunna borra och gänga till M8. För att bara skruva dit en plåtbit borde inte navet behöva lossas.

Nu är jag nervös varje besiktning då de testar handbromsen. :oops:
Min gick igenom besiktningen igår ua. och med väldigt bra och jämn handbroms. :D :) Skiter i och byta stoppklackarna till vidare. Mina original klackar är lite slitna. Har som grop eller försjunkning på ca 1,5mm där handbromsbackarna ligger an.

Btw. Kollar inte bilprovningen avgasvärdena längre?? Förra året mättes värdena och felkoder kollades om det fanns några. Fanns inga felkoder då och inte nu heller.
Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

I jul–februari har det i Finland föreko[…]