Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wictor
Hej, hur gör man för att byta givaren för temperaturen inne i bilen?
Skulle behöva göra det då temp reglagen inte riktigt funkar som dom ska och fick upp den som felkod
Det är en v70 -2001
av S6024t
TS kanske menar den som sitter i klimatpanelen,med den lilla fläkten bakom sig? eftersom han skriver att " då temp reglagen inte riktigt funkar som dom ska och fick upp den som felkod"....Ts får nog ge en närmare förklaring vad han menar,och även felcoden vore ju bra...när jag läser två ggr,så blir jag fundersam om jag har fel.....
Användarvisningsbild
av Micce1980
Om det är som jag tolkar givaren som "suger" luft i kupén så på förra bilen S40 -00 så räckte det med att rengöra givaren från damm då den blivit helt igensatt med åren och att ac:n då inte riktigt ville lira.
För nårgra veckor sedan rengjorde jag även givaren i nuvarande V50 -06 när jag ändå hade ett annat ärende bakom panelen och upplever att ac:n fungerar aningen bättre efter detta. Kan vara värt att prova.
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan ju se den lilla sensorn bakom gallret. Om den är dammig o fläkten har stannat så
är det dax att plocka ur den. Om den bara är dammig så dammsug försiktigt, går fläkten så du hör den och suger
in referensluft så varför skall du då "fixa den" ?
Visar din temp.mätare i Instrumenthuset okej ?
Om du skall ta ut EEC panelen så ta bort pennhållaren, under där har du 2 torxskruvar sedan vinkla ut o dra ner.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Google is your friend :wink: Googlade ta bort paneler V70 o fann detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38&p=65482

Annars finns denna sida med en massa monteringsanvisningar.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb
Som denna: http://korta.nu/jprj1

Hoppas det hjälper, har aldrig skruvat på en V70 så hoppas på det bästa för dig.

EDITT: Såg att wissel skrivit under tiden jag skrev, prova att dammsuga först i hålen är en mycket bra idé.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag hade loss klimatpanelen många gånger i min 2004:a när jag hade en krånglande iphone-adapter ansluten till stereon. Det går kvickt.

Som wissel, sa, ta loss pennhållaren så ser du skruvarna. Man får lite mer rum att jobba om man tar bort sargen kring växelväljaren också. På en automatbil är den bara att snäppa loss. Vet dock inte hur det ser ut på en manuell, säkert snarlikt. På en automatbil lönar det sig också att ha batteriet ikopplat, för i nåt skede måste man kunna vrida på tändningen och flytta växelväljaren till D för att få mer svängrum.

Ett mycket bra tips är att skaffa dig en magnetisk torxmejsel. Jag har fiskat upp dom där jävla skruvarna ur röran i mittkonsolen många gånger. En av dem ligger där fortfarande. Efter att jag tappade den för typ femte gången hittade jag den aldrig mer.

Vet dock inte om det är meningen (enligt Volvo) att man ska kunna byta givaren inuti klimatpanelen. Och jag tar heller inget ansvar för vad som händer om du kopplar loss klimatpanelen. Det gjorde jag aldrig utan jag lät den hänga i kablarna.
av Wictor
Kollade vad felkoden var idag. ccm-0003 Fläktmotor kupetemperaturgivare felaktig signal.
Ska ta isär ikväll och titta om den går att fixa eller om det bara är att byta.
av Wictor
Fixad. var inte givaren, utan fläkten som felkoden sa. När jag fått isär det, vilket tack vare er var mycket lättare än jag föreställt mig. så visade det sig att det var fullt med bös, damm mm i fläkten. gjorde ren den å sen funkad det. Tackar!

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]