Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är skillnad beroende på om du har Elektromekaniskt servo som i alla V40 och S/V60 med VEA, eller resterande som har Elektrohydrauliskt

Med elektromekaniskt så är det alltid hastighetsberoende, något tyngre/stadigare vid högre farter och relativt lätt vid parkeringsmanöver. Det man väljer till är att kunna välja lätt eller tung.

För elektrohydrauliskt med "progressivt servo" så är det en helt annan styrväxel med en extra ventil som ger hastighetsberoende. Ger något annorlunda känsla än det ovan, men principen är densamma.
Jag kan inte tekniken bakom, men tycker att det är en köpvärd option. Frugan uppskattar att styrningen är extra lätt vid parkering, och jag uppskattar motståndet när man kör lite snabbare.
Jag har haft detta på mina två senaste bilar (V60 och XC60). Håller med föregående talare om att skillnaden mellan låg och hög fart är för liten. Det är stor skillnad i hårdhet beroende på vilken nivå man väljer, men "kurvan borde luta mer". Eller ännu bättre; man skulle kunna justera både läget och lutningen på fart/motstånd-kurvan så man fick det precis som man ville. Hur svårt kan det vara 2014?
Jag håller med. Ställer man på lätt är den kanon vid fickparkering men alldeles för sladdrig på motorvägen. Den skulle vara motsv. tung i motorvägsfart och lätt i låg fart, då hade man inte ens behövt ställa. Kör på medium för det mesta.
Det är tre olika lägen av tröghet på servon.
Jag känner ingen skillnad vid olika hastigheter.
Bilar med EHPAS (elektrohydrauliskt system) och hastighetsberoende styrväxel är mer eller mindre lika oavsett valt läge i parkeringsfart och i höga farter (+150km/h). Störst skillnad mellan lägena är det runt landsväg/motorvägsfart. Assistansen varierar med hastigheten, oavsett om du som förare märker av det eller ej. En standard stryrväxel ger assistans utefter rent mekaniska förutsättningar, här finns ingen hastighetssignal inblandad.
crumpets skrev:Jag håller med. Ställer man på lätt är den kanon vid fickparkering men alldeles för sladdrig på motorvägen. Den skulle vara motsv. tung i motorvägsfart och lätt i låg fart, då hade man inte ens behövt ställa. Kör på medium för det mesta.
Nu var det ett tag sedan jag körde en bil med hastighetsberoende, och det var innan man kunde ställa om i menyn. Men jag vill minnas att själva poängen var just att styrningen är lätt i låga farter och "stadigare" högre farter.
Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]

Hjälp med Vida

Får du några P-koder med din obd l&aum[…]

Smart :-D

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]