- ons 25 jun 2014, 12:23
#874993
Det är skillnad beroende på om du har Elektromekaniskt servo som i alla V40 och S/V60 med VEA, eller resterande som har Elektrohydrauliskt
Med elektromekaniskt så är det alltid hastighetsberoende, något tyngre/stadigare vid högre farter och relativt lätt vid parkeringsmanöver. Det man väljer till är att kunna välja lätt eller tung.
För elektrohydrauliskt med "progressivt servo" så är det en helt annan styrväxel med en extra ventil som ger hastighetsberoende. Ger något annorlunda känsla än det ovan, men principen är densamma.
Med elektromekaniskt så är det alltid hastighetsberoende, något tyngre/stadigare vid högre farter och relativt lätt vid parkeringsmanöver. Det man väljer till är att kunna välja lätt eller tung.
För elektrohydrauliskt med "progressivt servo" så är det en helt annan styrväxel med en extra ventil som ger hastighetsberoende. Ger något annorlunda känsla än det ovan, men principen är densamma.