Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo S80 2001. När jag svänger vänster så kommer det ett skrapande oljud från framvagnen (vänster sida). Trycker jag på bromsen så slutar det, men börjar igen så fort jag släpper på den.

Det är ingen sten eller bromssköld som ligger emot för problemet försvinner när jag stänger av STC. Med den informationen och med hjälp av lite googlande och sökande på forumet så misstänker jag att det är ABS-ring eller ABS sensor som strular.

Jag letade mig fram till ABS-ringen på vänster fram (därifrån ljudet kommer), men såg ingen spricka i den. Den såg även hyfsat ren ut, om än lite rostig. Försökte knacka bort den lite försiktigt men den verkade sitta som den skulle.

Visst borde det väl rimligtvis vara stället där ljudet kommer ifrån som behöver fixas? Etc. ABS-ring på vänster sida fram.
Kan det vara något annat än ring eller sensorn?

Alla tips och idéer är välkomna.
ABS-kransarna är nog dåliga
Är du säker på att det är STC relaterat? Jag hade nämligen skrapljud på min S80 vid fullt rattutslag, vilket Volvo upptäckte vid en annan reparation. De förklarade att ett horn placerat på undre länkarmen kommer åt hjulets balansvikter på insidan vid fullt rattutslag. Därför kortade de detta horn en liten bit. De förklarade att detta var en fenomen endast på S80, att däcksverkstäderna ej visste att traditionella vikter ej får användas på fälgen insida på just och enbart S80. Hornet är lätt att såga av.
milktrucker skrev:ABS-kransarna är nog dåliga
Tack. Det är det jag misstänker också. Däremot så kollade jag ju kransen på vänster sida och den verkade intakt. Men har läst att även den minsta spricka kan orsaka detta så jag får väl helt enkelt byta ut den ändå, om inte annat än i förebyggande syfte.
LaRy skrev:Är du säker på att det är STC relaterat? Jag hade nämligen skrapljud på min S80 vid fullt rattutslag, vilket Volvo upptäckte vid en annan reparation. De förklarade att ett horn placerat på undre länkarmen kommer åt hjulets balansvikter på insidan vid fullt rattutslag. Därför kortade de detta horn en liten bit. De förklarade att detta var en fenomen endast på S80, att däcksverkstäderna ej visste att traditionella vikter ej får användas på fälgen insida på just och enbart S80. Hornet är lätt att såga av.
Hyfsat säker på att det har med STC/ABS att göra. Problemet försvinner som sagt helt då jag stänger av STC från kupén.

Men tack för tipset om balansvikterna, jag kollar det så att det också kan uteslutas.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]