Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av öläningen
Hej har varit ute och mätt glappet på min kompressor och det var 0.75 mm så jag får nog göra denna operation mvh öläningen :wink: .
av chrippa1
Hej. Mitt glapp var 1mm. Allt fungerade men när kompressorn gick in så ryckte bilen märkbart och irriterande. Har nu shimsat ner till 0,3mm. (Tog bort en bricka). Skillnaden är enorm. Nu märker man inte när kompressorn går in. Inget ryck och inget läte. Har en S80 -99 2.4. Det var rejält tajt men det gick. Om man bara är inställd på att det är trångt så går det bra. Köpte 50mm m5 med mutterskalle på Biltema. Och skruvade med en nollnolla. Det var pilligt. Hade önskat en ringnyckel i rätt storlek. Detta ingrepp är helt klart värt sin tid.
av olof00
Hur får man bort kopplingen? Är det alltså gängade hål för m5 bultarna i skivan för att dra loss den.
Man känner tydligt när ac går in på min bil, det kan alltså vara att det är för stort spel vid denna koppling detta som gör det?

mvh Olof
av chrippa1
Det finns tre hål med m5 gänga. Man börjar med att gänga i två skruvar och har dessa som mothåll för att få bort m10- skruven i mitten. Sen tar man bort m5 skruvarna och stoppar i fräscha hela sådana i de tre hålen . Med dessa tre skruvar tvingar man sedan ut kopplingen bit för bit. Till slut släpper kopplingen. Var försiktig så brickorna inte åker ut och försvinner. Jag tog lite smörja på splines för att enkelt få tillbaka kopplingen. Sen tar man mittskruven och skruvar åt så kopplingen enkelt går in sista vägen. Ja på min bil var det tydligt när kopplingen gick in. Bromsade bilen. Nu märks inget.
Användarvisningsbild
av BasRutten
Jag har shimsat idag. Ni som gjort det tidigare, har ni gängsäkring på skruven när ni monterade tillbaka den?
Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kolla in detta

Säger inte emot :-D Tveksam till att fö[…]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]