Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Var precis iväg och köpte mig en VOLVO för första gången idag!! :)

Nu till mitt irriterande problem... "ac" givaren i mittkonsolen låter.

Någon som vet hur man får tyst på denna utan att förstöra den?

Mvh
av Andis
Sitter en liten fläkt där bakom lilla gallret.

Brukar själv sätta dammsugaren emot och suga ur dammet ur den vid städning av bilen. Har ibland kommit mycket damm ur den. Känns som acc:n fungerar bättre sen får väll bättre mätvärden på luften, kupé fläkten jobbar lugnare efter rengöringen av sensorn.

Kanske det hjälper annars får du nog byta fläkten.

Men någon mer här kan nog säga mer om ditt problem.

Med vänlig hälsning,
Andis
Prova först med det som Andis skrev, om inte det hjälper kolla på någon skrot det brukar alltid finnas fläktar. Annars har jag nog en sådan hemma, men vet inte om den passar i din bil? Den jag har är från en 2004 tror jag?
Vojje skrev:normalt att den låter. Vad är problemet?
att dammsuga givaren bör göras med yttersta försiktighet!!!
Det är väl inte normalt att den låter? Det är ju bara en kännare som mäter lufttempen...

Finns ingen annan volvo som jag åkt i där denna låter...
fisse skrev: Annars har jag nog en sådan hemma, men vet inte om den passar i din bil? Den jag har är från en 2004 tror jag?
Vet faktiskt inte om det är samma, borde kunna ta reda på det. Men iallafall är det svårt att byta den? Hur går man tillväga??

Mvh
nej, som redan nämnts sitter det en fläkt bakom gallret. Den låter. Om den inte låter beror det på att någon tagit sönder den med en dammsugare.
Gör inte detta.
Eftersom nivån diskuteras. TS hoppas du förstår min ljudnivå förklaring nedan.

Så är motorn på ska du inte höra fläkten.
Stänger du av motor och har kvar läge 1 på nyckeln samt det är helt tyst kan du höra den surra lite lite en stund sen stängs den av.

Dammfrågan.
Tittar du in i den ser du säkert massa damm.

Då brukar jag suga lite försiktigt med dammsugaren utifrån utan att börja öppna några plastkåpan eller liknade. Då försvinner dammet från min.

Hur sjutton skulle det kunna förstöra en fläkt som påstås i tråden?
Tror nog en fläkt full med damm skadar den mer en en rengjord. Men det är klart börjar man öppna sakerna och peta på sensorer m.m. Då kan man nog lätt skada saker i fläkten.

Min fläkt har i alla fall snurrat på i 24000 mil nu. Med försiktig rengöring ibland när för mycket damm synts i den.
av robbn
Andis skrev:Eftersom nivån diskuteras. TS hoppas du förstår min ljudnivå förklaring nedan.

Så är motorn på ska du inte höra fläkten.
Stänger du av motor och har kvar läge 1 på nyckeln samt det är helt tyst kan du höra den surra lite lite en stund sen stängs den av.

Dammfrågan.
Tittar du in i den ser du säkert massa damm.

Då brukar jag suga lite försiktigt med dammsugaren utifrån utan att börja öppna några plastkåpan eller liknade. Då försvinner dammet från min.

Hur sjutton skulle det kunna förstöra en fläkt som påstås i tråden?
Tror nog en fläkt full med damm skadar den mer en en rengjord. Men det är klart börjar man öppna sakerna och peta på sensorer m.m. Då kan man nog lätt skada saker i fläkten.

Min fläkt har i alla fall snurrat på i 24000 mil nu. Med försiktig rengöring ibland när för mycket damm synts i den.
Tack för ett bra svar! Jag förstår också att man ska höra den surra lite eftersom det är en fläkt där bakom.

Men till saken är att ibland så låter den bra högt... Även under körning och med stereon igång på lagom ljud hörs den... Alltså mycket mer än den borde :(

Någon som vet hur man byter denna? Vilka plastdetaljer måste bort osv? Och hur sitter dem?

Tacksam för svar.

Mvh
Hur du tar bort o frigör fläkten beror på vilken volvo och vilken årsmodeell !!!!!
Oupps: såg nu att du har XC70 2001 i rubriken, syns inte i min Läsplatta....men på datorn ! :oops:
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
wissel skrev:Hur du tar bort o frigör fläkten beror på vilken volvo och vilken årsmodeell !!!!!
Som wissel skriver så kan det skilja en del. På min 06:a lyfter man plasten runt växelspaksdamasken, du lyfter upp i bakkant och lyfter det lite över växelspaken. Sen har du vid Ecc:n 2 torx som ska bort, därefter ska man kunna få ut stereo och allt. På baksidan av detta hittar du fläkten. Den är lätt att byta! Du hade väl 01:a? Då har du den smala plastraden där dina knappar till STC och diverse sitter, (precis framför växelspaken) den ska bort och då ska du finna torxskruvar där också.

Nu får någon annan mer än gärna rätta mig om jag har fel, jag har bara gjort detta på min modell så jag kan ha missat något steg gällande din....

Jag ska försöka hinna med att ta en bild på den fläkt jag har liggande, jag har ingen nytta av den så passar den dig så är det ju toppen :)

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]