Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, märkte igår att mellan 1 och 2 växel så växlade den mycket hårt två ggr, körde sedan 20 mil utan att märka något, testade att ta bort minus polen på batteriet imorse (ca 1 timme) och sedan körde jag fem mil utan några bekymmer, vad kan det vara för fel ? Bilen det gäller v70-02 2,4T.
är inte så hemma på AW55-50SN, men den, liksom andra hydralmekaniska lådor, består av selenoider och ventiler. På efterföljande låda, från samma tillverkare, som heter TF80-SC är det ett känt fel med hårda växlingar mellan 3:e o 4:e och det åtgärdas med att byta en sliten ventil.
ett relativt enkelt ingrepp, men det kostar några tusen-lappar.

låt det vara om det inte fortsätter.
om problemet kvarstår byt växellådsolja om den är mörk eller svart. är den röd så får du gå vidare och kolla ventilerna och selenoiderna hos ett växellådsproffs. t ex STT i stenungsund.
nedre selenoiden med grön anslutning sköter växlingstryck. ska ha 5,0-5,6 ohm......induktivt.
Lite grundläggande information från elläran;
SI-enheterna för induktans är Weber per ampere, eller Henry ( H ).

Impedans är det elektriska motståndet för en växelström och mäts i SI-enheten ohm (Ω).
Du har troligen gjort en mätning på spolens resistans.
jag har inte mätt alls. Vet att man inte kan mäta induktans så enkelt som privatperson. står på nätet att selenoiden ska vara tidigare nämnt ohmtal.
En LCR mätare behöver inte vara dyr alls. Men för att mäta spolen som " ska ha 5,0-5,6 ohm......induktivt." kan vi således använda en ren multimeter eftersom mätning då görs på resistansen ( R ) och inte induktansen ( L ).

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]