Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nej nej nej nej nej
Inte diesel och olja på rostskyddet! - volvos rostskydd är vax och olja och diesel löser upp det!!!

inget jävla hemmapill nu för då förstör du bara bilen!
eller någon kompis som sagt.....
det gällde bara gamla oskyddade bilar från 70-,80- och tidigt 90-tal.(japsare bl a)

finns färdiga bättringsprodukter för ökat rostskydd, men S80 är volvo bäst rostskyddade bil enligt rostskyddsmetoder AB.
låt rostskyddet vara!

BTW varför är kamremmen bytt tidgare?, det är något du bör kolla upp!

ett oljebyte i lådan kan vara lämpligt att göra om oljan är mörk eller svart. Om den är röd så låt den vara, då är den bytt.
Även om vissa bilar har ''världens bästa rostskydd' så försämras alltid rostskyddet med åren så att kolla upp rostskyddet är väl aldrig fel. Vad man sedan ska använda för att inte försämra rostskyddet som redan sitter på får man nog kolla upp innan man går loss med förbättringsprodukter :D
Mossa, mossa, tack igen för synpunkter, några som jag gärna skulle vilja ha lite förtydliganden på:
milktrucker säger:..."..låt rostskyddet vara..!" ...menar du det på fullt allvar..? ??:-/
monza säger:...."två olika rostskydd som motverkar varandra.."..OK, finns något bra exempel på det att lära av.. ??:-/
Gjorde en ny inspektion under idag och hittade faktiskt både lite smärre rostfläckar och ett par partier i underredet som verkade vara helt obehandlade.
Hur pass bökigt är det att plocka loss innerskärmarna på min S80 -02..??..såg till min besvikelse att dom sitter inte enbart med plåtskruv upp i hjulhuset utan jag såg även ett par pinnbultar med muttrar på... :shock: ...!..hade en japanare med massor av pinnbultar till innerskärmarna och på den gick nog 2 av 3 av när jag skulle demontera...lagom kul... :-(O) ...
En grej till, tycker att tomgången är aningen ostadig och jag kan se en liten rörelse på varvmätarnålen, kanske +/- 50rpm. Tvätta ur spjällhuset själv eller köpa ett renoverat eller..?? ....vi hörs/
Om du googlar så ska du nog kunna hitta bra mycket info så du blir säker. Eller än mer osäker. :)

Ett ex:
http://www.tectylcenter.se/index.php/co ... article/91

"Kan man inte använda olja som rostbehandlingsmetod istället?

Problemet med att gå till rostskyddsbehandlare som använder linolja eller annan typ är
att oljan löser upp det tunna vaxskyddet som biltillverkarna har applicerat från början."

Nu skulle du iofs göra det själv, men princien är densamma.

Mvh
milktrucker säger:..."..låt rostskyddet vara..!" ...menar du det på fullt allvar..?
Ja självklart menar jag allvar. du har ju uppenbarligen inte kunskap om rostskyddsbehandling och vilka metoder som passar.
Om du vill bättra på rostskyddet, lämna in bilen till ett seriöst företag så befintligt skydd inte förstörs.

Ja spjället kan du prova att rengöra, men motorn får lite annan karaktär då. T ex inte gå ner på tomgång utan pendla vid 1500 rpm . Du går lossa batterikabeln en stund så blir det bättre. Resten "lär sig" bilen vid ett par mils körning. Räkna med någon vecka innan du blir nöjd.
Tack alla för input om min "nya" S80, nu slutar jag att följa den här tråden ett tag och åker på semester. Intressant att se hur linoljan tycks dela mänskligheten i två läger ungefär som "PC vs. Mac" eller AIK vs. Djurgården.... :mrgreen: Vi kanske borde starta en ny separat tråd på det temat lite senare.....Cheers/
canardlover skrev:Tack alla för input om min "nya" S80, nu slutar jag att följa den här tråden ett tag och åker på semester. Intressant att se hur linoljan tycks dela mänskligheten i två läger ungefär som "PC vs. Mac" eller AIK vs. Djurgården.... :mrgreen: Vi kanske borde starta en ny separat tråd på det temat lite senare.....Cheers/
Den tråden blir inte så lång. Vax luckras upp av (lin)olja. Det är ett forum där folk delar sina kunskaper och uppfattningar. Du gör det du tror på. Jag vet vad jag inte skulle göra. :mrgreen:

Trevlig semester. :)
Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, k&[…]

Säger inte emot :-D Tveksam till att fö[…]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]