Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Jag vet att det finns 800 trådar i ämnet och jag har letat i många av dom men hittar inte svaret på min fråga.
Jag undrar över "spelet" som man ska mäta upp.
Är det där jag har markerat med pil jag ska mäta?
Bild

Nån som gjort operationen själv som vet hur jävligt det är att komma åt på en S60 utan att plocka bort kompressorn?
Användarvisningsbild
av erikn
Svar på fråga 1: Ja.

Du kan även testa med ett kvastskaft eller liknande när bilen är igång och peta lite lätt på kopplingen. Den behöver bara en liten hjälpknuff för att dra om det är schimsningsfråga. Drar den inte när man petar med kvastskaftet så är det något annat fel. Var försiktig bara så att du inte trasslar in dig i remmen.
Användarvisningsbild
av erikn
Det är den som är själva kopplingen. Remmen snurrar ett hjul, utanför är kopplingen. När magnetkraften drar in kopplingen så ska den snurra med remhjulet. Då driver den kompressorn innanför, plattan (kopplingen) sitter på axeln in till kompressorn.
av Golle
Såg att du också lagt upp en tråd:) Problemet är, att du inte får av magnetkopplingen i det trånga utrymmet på s80/s60. Försökte själv igår men den sitter rejält, man måste komma åt med skruvmejslar på båda sidor, vilket är det knepiga. Jag antar att Volvo inte tänkt att man ska kunna ta av den, utan att av kompressorn helt.

jag föreslår att du gör en s.k. "ghetto-schimsning" med buntband. Det är vad jag tänkte mig på idag. Du sätter alltså dessa buntband där det blir mellanrum när du trycker in kopplingen med tex en skruvmejsel. Därmed kommer avståndet minskas.
av Asterix
Bytte lager på min för ca ett år sedan, lät enormt mycket innan! Stenkross!! Shimsade om den när jag hade kopplingen lös. Går att ta bort kopplingen om du släpper ner kompressorn så man slipper tömma och fylla på kylmedel. Men lite trångt är det....
av malajo
Fattar inte vad du menar med Ghetto-shimsning. Men visst går det att få av den på en S60. Jag gjorde operationen igår och körde med 3 st M5-skruvar. Lätt var det inte men det gick. Plockade bort alla brickorna och nu e de svalt å gott igen.
av Golle
Aufan, då måste jag nog prova detsamma! antar att skruvarna är "nyckeln". Inga problem att banka dit igen eller?
"ghetto-schimsning" är vad dom kallar det, när man sätter buntband eller liknande på kopplingsskivan, så att avståndet på så vis blir mindre. Inte lika ordentligt men verkar som det hållt ett tag för dom som provat.
av malajo
Kör med 25mm skruvar så tror jag inte det blir några problem att få av den. Jag körde 20mm först eftersom biltema inte hade 25mm. Det räckte dock inte så jag fick leta nyss skruvar mitt i operationen.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]