- ons 04 jun 2014, 18:22
.
Lämnade bilen på däckbyte samt 4hjulsinställning.
Fast millimeter glapp i länkarmen satte stopp för det inställningen.
Sökte lite snabbt bland sidorna.
- Vissa säger byt bussningar.
- Andra säger byt komplett arm.
- Och vissa säger byt fjäderbenslagring, spindelled när det ändå är igång och skruvas.
- Flesta eniga att Volvo original är det bästa.
Åkte till Volvo och kollade.
! Fick svaret att det är vanligare man behöver byta fjäderfästet än lagret. Något jag inte läst bland inlägg förut.
! Idag finns inte ambulans/polis/taxi bussningar, dessa förstärkta är dom enda som säljs till samtliga bilar såväl privatbilarna.
* Fjäderbenslagring = 1131kr / st
* Fjäderbensfäste = 409kr / st
* Spindelled = 899kr / st
* Komplett (nedre) länkarm 1567kr /st
* Länkarmsbussning = 492kr /st Och då gissar jag att det krävs två per arm. = 984kr /arm eller? Är det fler slitdelar att byta?
* Bak fanns inte kompletta armar, och det var så mycket bussningar så varken jag eller säljaren hade gnistan att tänka mer på det.
Och jag undrar nu vad som är lämpligast. Byta minsta lilla, eller byta mer?
2 länkarmar, 2 spindelleder, 2 fjäderbenslagringar, 2 fjäderbensfästen = 8102kr = DYRT, för dyrt!!
-Fast är man dumsnål om man inte byter allt?
För att ge svar på det så kan jag nämna att jag hör gummiknarrljud vid gupp och annat, inte alltid men ibland. Ibland kan det dunkatill.
Och bilen är känslig för ojämn väg, småvibrationer även nu med nybalanserade hjul. - Är det dags att byta stötdämpare då kanske?
Bilen drog mot diket hela tiden innan däckbyte samt balansering, nu blev den bättre.
Jag vill få en bil som slätar ut varje liten stöt, glida mjukt och fint som en amerikanare så tips på stötdämpare vore käckt.
- Har läst många som gillar Sachs Advantage dämpare.
Lämnade bilen på däckbyte samt 4hjulsinställning.
Fast millimeter glapp i länkarmen satte stopp för det inställningen.
Sökte lite snabbt bland sidorna.
- Vissa säger byt bussningar.
- Andra säger byt komplett arm.
- Och vissa säger byt fjäderbenslagring, spindelled när det ändå är igång och skruvas.
- Flesta eniga att Volvo original är det bästa.
Åkte till Volvo och kollade.
! Fick svaret att det är vanligare man behöver byta fjäderfästet än lagret. Något jag inte läst bland inlägg förut.
! Idag finns inte ambulans/polis/taxi bussningar, dessa förstärkta är dom enda som säljs till samtliga bilar såväl privatbilarna.
* Fjäderbenslagring = 1131kr / st
* Fjäderbensfäste = 409kr / st
* Spindelled = 899kr / st
* Komplett (nedre) länkarm 1567kr /st
* Länkarmsbussning = 492kr /st Och då gissar jag att det krävs två per arm. = 984kr /arm eller? Är det fler slitdelar att byta?
* Bak fanns inte kompletta armar, och det var så mycket bussningar så varken jag eller säljaren hade gnistan att tänka mer på det.
Och jag undrar nu vad som är lämpligast. Byta minsta lilla, eller byta mer?
2 länkarmar, 2 spindelleder, 2 fjäderbenslagringar, 2 fjäderbensfästen = 8102kr = DYRT, för dyrt!!
-Fast är man dumsnål om man inte byter allt?
För att ge svar på det så kan jag nämna att jag hör gummiknarrljud vid gupp och annat, inte alltid men ibland. Ibland kan det dunkatill.
Och bilen är känslig för ojämn väg, småvibrationer även nu med nybalanserade hjul. - Är det dags att byta stötdämpare då kanske?
Bilen drog mot diket hela tiden innan däckbyte samt balansering, nu blev den bättre.
Jag vill få en bil som slätar ut varje liten stöt, glida mjukt och fint som en amerikanare så tips på stötdämpare vore käckt.
- Har läst många som gillar Sachs Advantage dämpare.
V70N 2006 D5 Automat
- By Volvo440