Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det har varit svart ett tag, ett par veckor minst men jag tänkte ta tag i saken nu, som rubriken lyder så fungerar ej (lyser svagt) instrumentbelysning, mittkonsollen vid stero lyser knappt, går ej att ha helljus (ljustuta fungerar), dimljus fram/bak fungerar inte eventuellt så la ACn av samtidigt, lite osäker på detta, hör bara hur det pyser, tyst en kort stund, pyser sedan igen, som att ett tryck försöker byggas upp. Har kollat alla säkringar med följd att jag fått ett meddelande om att airbag service erfodras omgående, har tydligen något med spänningen att göra, dumt att pilla på säkringarna verkar det som...

Det jag hittils hunnit läsa mig till är att det kan vara ljusomkopplaren(strömställare tror jag ska vara mer korrekt??) som spökar, det jag då undrar, bara för att inte köpa fel del, är det spaken vi pratar om(blinkersspaken) eller är det vredet där man ändrar ljusstyrka för instrumentbelysning, slår av/på dimljus osv?

Hoppas någon kan hjälpa mig,

Med vänliga hälsningar,
Daniel
En vild chansning som är gratis, börja att koppla bort
minuspolen på batteriet, ladda det under tiden med en "smartladdare".
Detta kan ge en del reläer som kanske hängt sig att återgå till arbetet igen.
Felkodsläsning som det alltid skrivs om gäller också förstås,
med VIDA o Dice ingen ODB/Mobiltel avläsare..... enligt min mening.
valln skrev:Eftersom du har årsmodellen för trasigt kretskort i instrumentet där bl.a. hastighetsmätaren sitter skulle jag kolla detta.
När instrumentpanelens kretskort går sönder, slutar då stereon lysa, det är volvos orginalstereo? Övriga dioder lyser som de ska, exempelvis AC, dioderna vid värmen, sätesvärmen.
wissel skrev:En vild chansning som är gratis, börja att koppla bort
minuspolen på batteriet, ladda det under tiden med en "smartladdare".
Detta kan ge en del reläer som kanske hängt sig att återgå till arbetet igen.
Felkodsläsning som det alltid skrivs om gäller också förstås,
med VIDA o Dice ingen ODB/Mobiltel avläsare..... enligt min mening.
Smartladdare, inte hört talas om något liknande och inget jag äger, hur fungerar denna? Har testa att koppla bort batteriet i ca 15 minuter utan resultat.
Har även kollat felkoder, dock med en ELM327 då jag inte har tillgång till Vida/Dice, det är nog lite som du säger att de är ganska hjälplösa i det här fallet.

Om SRS-Airbag inte klarar av att vara spänningslös, borde inte den "gå tillbaks" när man åter har spänning? Märkligt kan jag tycka! Borde ju gå att lösa utan att lämna in men frågan är hur?

//Daniel
Ställ en Hjälpfråga här på Forumet om Felkodsavläsning.
Vi är många som kan hjälpa till för kaffepengar...
tala om var du håller hus och hur långt du är beredd att åka...
Hur många volt har ditt batteri i vilolägen ? 12,72 v. = 100 %
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
wissel skrev:Ställ en Hjälpfråga här på Forumet om Felkodsavläsning.
Vi är många som kan hjälpa till för kaffepengar...
tala om var du håller hus och hur långt du är beredd att åka...
Hur många volt har ditt batteri i vilolägen ? 12,72 v. = 100 %
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
jag får nog göra det eller åka upp på volvo och lämna in den för felkodssökning/nolla srs-airbag.

Jag har faktiskt inte kollat volt på batteriet då jag aldrig haft några problem, sommar som vinter, bor i Sollefteå Västernorrland däe vi ofta har ned mot -30 vintertid och batteriet har aldrig haft dåligt med kräm:)
Dnordin skrev:
valln skrev:Eftersom du har årsmodellen för trasigt kretskort i instrumentet där bl.a. hastighetsmätaren sitter skulle jag kolla detta.
När instrumentpanelens kretskort går sönder, slutar då stereon lysa, det är volvos orginalstereo? Övriga dioder lyser som de ska, exempelvis AC, dioderna vid värmen, sätesvärmen.
Ja, det har förekommit förut att det blivit liknande diffusa problem, men däremot inte sagt att det är kretskortet det är fel på i ditt fall. Att inte kunna få helljus och även srs är ett vanligt problem med fel på kretskortet.
valln skrev:
Dnordin skrev:
Ja, det har förekommit förut att det blivit liknande diffusa problem, men däremot inte sagt att det är kretskortet det är fel på i ditt fall. Att inte kunna få helljus och även srs är ett vanligt problem med fel på kretskortet.
Okej så med lite otur är det alltså instrumentpanelen som felar och inte bara strömställaren? Hur kontrollerar man vars felet ligger? Går det att mäta sig fram utan att behöva riva "halva bilen" eller är det något volvo kan kolla tro?

//Daniel

Nej, men att ha två bilar bara för att […]

Volvo xc70 2011

Ja, jag hade börjat med att ladda. Batterier […]

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Bodykit Volvo 440

Hi there, I am interested in this Bodykit, if it'[…]