Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
andreas_lofgren skrev: "De ser ut på precis samma sätt som vanliga inbyten. Varken bättre eller sämre."
Skillnaden är väl att KVD talar om att det är smårepor och dörruppslag etc. etc. Medan en "vanlig" bilhandlare gör allt för att dölja sådant.
Användarvisningsbild
av MartinS
Rådlös skrev:Andreas Lofgren: "De ser ut på precis samma sätt som vanliga inbyten. Varken bättre eller sämre."

Skillnaden är väl att KVD talar om att det är smårepor och dörruppslag etc. etc. Medan en "vanlig" bilhandlare gör allt för att dölja sådant.
Exakt! Det är precis samma skitbilar överallt, som ingen brytt sig om från den var ny. Men det blir ärligare att köpa den på KVD för att de har inte försökt dölja spåren efter bilens tidigare leverne.
av Lövet
Måste säga att synen på tjänstebilar är rätt märklig här. Hur tror ni de sköts egentligen? Som tidigare skrivet så är majoriteten idag olika former av personalbilar där föraren är ansvarig för andrahandsvärdet. Menar ni att dessa skulle skötas sämre? Det tror jag inte ett dugg på. Förutom rena arbetsbilar så är jag, baserat på egen erfarenhet, övertygad att de flesta tjänstebilar sköts och körs på exakt samma sätt som om föraren skulle haft egen bil. De servas enligt plan men används dagligen som bruksbilar. Det blir spår och repor på dem men det har ju inte med att det är en tjänstebil utan användningsområdet. Sådana märken är vanligen bara att polera bort, större repor än man tror kan tas exempelvis genom våtslipning. Jag tar i alla lägen hellre en gammal tjänstebil som nästan alltid är fullservad hos märkeshandlare än en privatbil som fått service hos Nisses Bil & Smide för att det var 500kr billigare där. Oavsett om den senare har några repor mindre.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag ser bara hur folk i min bekantskapskrets och kollegor behandlar sina tjänstebilar (det är ju bara en tjänstebil så det spelar ingen roll, det hör jag ofta). Privatköpta bilar som köps som nya behandlas uteslutande bättre de första åren, enligt min erfarenhet iallafall.

Sen finns det alltid undantag i alla läger...
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:Jag tar i alla lägen hellre en gammal tjänstebil som nästan alltid är fullservad hos märkeshandlare än en privatbil som fått service hos Nisses Bil & Smide för att det var 500kr billigare där. Oavsett om den senare har några repor mindre.
absolut, för märkeshandlaren häller ju i oljan med så mycket bättre precision, har snyggare overaller och finare kaffemaskin ...
av Lövet
MartinS skrev:Jag ser bara hur folk i min bekantskapskrets och kollegor behandlar sina tjänstebilar (det är ju bara en tjänstebil så det spelar ingen roll, det hör jag ofta). Privatköpta bilar som köps som nya behandlas uteslutande bättre de första åren, enligt min erfarenhet iallafall.

Sen finns det alltid undantag i alla läger...
Där har vi helt olika erfarenheter. Jag vet ingen som missköter sin tjänstebil. De används dagligen med det slitage som medföljer. Inga andra skillnader mot personer som äger sina bilar privat. Skulle säga att ungefär 50% av dessa är personalbilar och 50% rena tjänstebilar.

Sedan tror jag vissa personers bild av hur ska sköta sin bil är rätt speciell. Den typ av pedanteri som man får läsa ibland här vet jag ingen som håller på med.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur misshandlar man ens en bil? Motorerna är ju alltid testade och dimensionerade för att de ska få leva lite ruffigt med hårdkörning direkt efter kallstart m.m. Det är inget ovanligt slitage att skita i att låta motorn bli varm innan man kör som vanligt. Så... Vad är det egentligen som är risken med tjänstebilarna?
av Togr
Frågan om KVD blev minst sagt het :-)

Men hur är det med min andra fråga... "Vad tror ni, ska jag börja blicka lite på Diesel? jag kör max 1500 per år, är det värt den extra årskostnaden?"
av valln
Nej det är inte värt att köra diesel med 1500 mil per år. På volvo sitter det dieselvärmare och dessa kostar några kronor per mil i drift och underhåll, men det kan för vissa var bra att ha.
av Lövet
Det är möjligt att det inte är värt det i strikt ekonomiska termer men jag har tidigare exempelvis haft en V60 T3 och nu V60 D5 och jag föredrar dieseln i alla lägen även om den är dyrare. Den är helt enkelt väldigt mycket trevligare att köra.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]