Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Okay, då var det dags för byte av element igår. Skruvade av och ser att högtalaren är lila! Man kan se på själva "pappet" till elementet att det är grovare och räfflat på den som jag har i dörren så jag antar att det ändå inte är billigaste möjliga jag har. De flesta nr stämde förutom ett på den vita lappen på baksidan dock.

Nu blir det till att åka till skroten och hämta upp ett lila element istället.

Men iallafall, jag stötte på lite problem.

1. När man borrar av nithuvudena så blir det ganska varmt(1300 rpm) vilket gör att plastet på högtalrhållaren smälter en aning. Hur kan man undvika detta? Har fött för mig att man alltid ska hålla hög hastighet när man borrar i metall?

2. När huvudena är av så kan man med lite våld dra av högtalarn från dörren, nitarna sitter dock kvar i dörren och de sitter hårt!? Det verkar som om huvudena ändå är lite tjockare på båda sidorna? Jag provade slå ut den med hammare men metallen runt om i dörren bockades lite. Så hur gör man på verkstad? Jag vill undvika att repa lacken så långt det går även om det är insidan av dörren. Just nu har jag alltså 3 nitar som sitter i dörren, det finns bilder om ni är intresserad av att se exakt hur det ser ut?

3. När jag borrade av nitarnas huvud så råkade borren hoppa av och direkt på plåten vilket gjorde att skydds "färgen" gick av lite, ska man se till att fylla i detta direkt eller kan man anta att det inte rinner någon vätska här?

4. När jag kände runt på högtalaren och på ena sidan är det klart att membranet inte motioneras fritt, det skorrande ljudet uppstår. Om man känner just på detta område när högtalaren spelar så skorrar den mer, detta låter som samma problem som du hade? Jag provade känna runt på samma vis på det element jag hämtat från skroten och det var faktiskt likadant? Var exakt var det du sprutande in 5-56? Jag kan bara se membranet och då den gula "filten" bakom membranet? Man ser ju inte den metall stav som åker in/ut?

5. Jag märkte att dörrarna verkar agera reflekterar på något vis. Man har limmat stora(men tunna) skumplast över alla håligheter och den största av dessa skumplaster har släppt vilket gör att högtalaren motioneras mer, d.v.s det finns ingen luft låst i dörren som minskar membranets rörelse? Håller jag emot skumplasten så att mindre luft kommer ut så hörs högtalaren bättre men att högtalaren är kass är det ingen snack om då skorrande även hörs klart på låga volymer. Behöver man fundera på att täcka till så att luften inte kommer ut?
av snowman
Om det inte räcker med att borra av huvudet så verka det som att man får helt enkelt fortsätta borra med mindre borr rakt igenom hela popniten.
Användarvisningsbild
av flazh
Jag använde 6mm borr, funkade utmärkt och om nu
pop niten bränner lite plast på fästet, använd
en pop nit med större platta så sitter högtalaren.
av snowman
Okaj, detta var mindre kul...

Jag lyckades borra ut nitarna med lite jobb men så fick jag köpa nitpistol för 70 kr på Ö&B(fanns ingen annan butik öppen). Allt såg bra ut och det var dags att sätta in nitarna vilket lät som ett enkelt jobb.

Färsta niten gick okay men pinnen trillade inte av, andra niten fäste men den höll inte högtalaren på plats, det skapades ett mellanrum helt enkelt. Jag insåg att jag skulle få göra om proceduren igen så jag började dra nitarna så hårt det gick så att pinnarna skulle trilla av, fungerade det? NÄ!!! nittången vägrade dra åt dem! I försöket att få av skiten igen så bröts såklart hållarna till högtalarna av!!! Så nu har jag en högtalare som fungerar men där hållarna är kassa också en högtalare som inte fungerar men där hållarna funkar.

Själva nitarna var jag tvungen till att DRA ut manuellt vilket inte blev så fint i dörren men det fanns inget annat val.

Man börjar verkligen undra om jag har tummen mitt i handen eller varför detta till synes enkla jobb ska strula så mycket.

Nu blir det till att åka till annan skrot och hämta hem en ny högtalare, vet dock att den närmsta skroten har inga fler :( så det lär dröja. Sen kommer jag antingen lämna in och få gjort det eller så monterar jag fast skiten med skruvar(vilket det borde varit från början).
av snowman
flazh skrev:Jag använde 6mm borr, funkade utmärkt och om nu
pop niten bränner lite plast på fästet, använd
en pop nit med större platta så sitter högtalaren.
Ja 6 mm gjorde helt klart jobbet mycket enklare när jag skulle borra ut högtalaren på skroten. Tack för förslaget!
av snowman
Man undrar ju om verktyget jag hade för nitarna var helt värdelöst för nog ska ett sådant jobb vara enkelt? Men jag har tittat runt lite och det verkar vara ett ganska billigt verktyg?
Användarvisningsbild
av sthlm
När ni byter högtalare eller har annat ärende in i dörrarna så passa på att lägga in dämpmatta.
Gjort på nolltid och gör skillnad på ljudet i kupén vid körning i farter över 70km/h.
Jag gjorde det för att jag hade planer på att slänga i slutsteg men det blev inte av.
Istället så njuter jag av en tyst bil :wink:
av snowman
Nu har jag lyckats dela ett element från dess ram

Bild

Elementet var vriden på plats i någon form av hake enligt följande. Det fanns 4 sådana hakar :

Bild

De var konstruerade så att det inte skulle gå att snurra ut dem igen om man inte bände upp plastet men att lyckas med detta på 4 platser samtidigt kändes ganska omöjligt. Dessutom satt några av dem ganska dåligt till. Så istället hög jag av den biten av plasten på själva elementet som höll fast i ramen:

Bild

Efter detta gick det att benda av elementet :

Bild

Även om man hade lyckats bända upp klipse så hade aldrig elementet snurrat efter som de dessutom limmat fast det. Så enda viset att få ut elementet var att ta bort hakarna och försiktigt bända loss det.

När det gäller att ta av det fungerande elementet från den defekta ramen så siktar jag just nu på att demolera ramen så mycket som möjligt utan att skada fästet(klipsen) på elementet. Detta gör att elementet kommer sitta bättre på plats i den nya ramen även om de små hakarna är borta. Sen får jag såklart ändå limma fast elementet med superlim, typ loctite. Detta borde vara tillräkligt.

När det väl blir dags att fästa högtalaren i dörren igen så kommer jag denna gången välja skruvar(uppenbarligen). Såg i någon annan tråd att Volvo levererar med någon typ av ller M5 skruv, man kan dock undra hur man får huvudet att stanna kvar på insidan utan att snurra men det blir ett senare problem.

Jag kommer även få försöka jämna till plåten i dörren då den blev ganska bruklig efter att jag fått dra ut de misslyckade nitarna. Har försökt jämna till dem lite redan men det var inte så lätt faktiskt. Det viktiga är att det blir plant så att ramen för högtalarn passar utan stress.

Bör man köpa sillikon för att sätta runt elementet i hålet? Eller räcker den gummilist som sitter på från början? När jag drag av högtalaren från dörren så naglade den fast sig rätt bra i dörren men när den väl var av så kändes den inte särskilt klistrig alls?
Senast redigerad av 1 snowman, redigerad totalt 0 gånger.
av snowman
sthlm skrev:När ni byter högtalare eller har annat ärende in i dörrarna så passa på att lägga in dämpmatta.
Gjort på nolltid och gör skillnad på ljudet i kupén vid körning i farter över 70km/h.
Jag gjorde det för att jag hade planer på att slänga i slutsteg men det blev inte av.
Istället så njuter jag av en tyst bil :wink:
Kan du förklara detta lite mer? Vad ska man dämpa med? Och hur? Varför gör inte Volvo detta från början? Jag har sett någon som satt sådan vågig cellplast på insidan av själva dörrpanelen som man plockar av? Är det här du menar? Eller menar du att man ska trycka in det innan för plåten?

Nej, men att ha två bilar bara för att […]

Volvo xc70 2011

Ja, jag hade börjat med att ladda. Batterier […]

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Bodykit Volvo 440

Hi there, I am interested in this Bodykit, if it'[…]