Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Claes73
Hej!

Min Volvo S80 från -00 beter sig konstigt???
Jag har sök och läst på internet och tror nog att jag har haft alla symptom som man kan läsa om på nätet.
Den larmade på bromsar - Lödde då om alla kopplingspunkter i ABS-boxen, problemet försvann!
Sen började det stora problemt, ryckningar och ojämn gång!
Jag har gjort en hel del för att försöka komma till rätta med problemet...
Började med att byta luftfilter och tändstift, sedan luftmassemätare, sedan blev det ny gaspedalsgivare,
efter det blev det nya vacumslangar, sedan demontering och rengöring av spjällhus (då försvann ryckningarna i ca 10 mil)
så till sist blev det byte av spjällhus (renoverad av Atech 2) och ny mjukvara från Volvo.
Nu har ryckningarna försvunnit men då dök nästa fenomen upp. Bilen går i ca 5 mil sen lägger den av?
Jag tar bort batterikabeln, väntar någon minut lägger tillbaka den och kör sedan vidare igen???
Igår fick jag för mig att mäta tändspolarna och fick följande resultat, se bild. Att det är något knas med tändspolen på
3:e cylindern det har jag förstått men hur är det med den 6:e cylindern när jag mätte mellan kontakt 3 och 4 så fick jag ett något
lägre värde än på de övriga tändspolarna, kan det vara fel på den med?
Tacksam för er hjälp!
Motstandsmatning tandspolar.jpg
Motstandsmatning tandspolar.jpg (54.55 KiB) Visad 7255 gånger
Vilka felkoder har du fått fram ?
Jag har samma fenomen på svågerns V70 170 HK,2004 på 19 000 mil.
Kommit fram till att det kan vara:
Rättelse Rättelse:Skall troligen vara Tryckgivare inloppsrör, till höger framifrån sett

Tyvärr befinner jag mig på annat ställe än min felkodsläsare men han tror han kommer ihåg " ECM1400" samt ECM 100A.....!
Värt att kolla ?
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
När du mäter resistanser upp mot 2 MOhm så räcker det med skit i kontakterna eller att då råkar komma "kortsluta" med fingrarna för att resultaten skall variera. IK betyder inte "Ingen Kontakt" utan bara att resistansen ligger utanför vad instrumentet kan visa. Det kan i ditt fall t.ex. vara 3 MOhm och därmed inte avvika så väldigt från övriga värden.

Jag tycker inte att det går att dra någon slutsats om att någon av dina tändspolar är felaktig. Det är nästan alltid så att mätning vid 9 Volt som jag antar att du har i instrumentet, inte visar fel som manifesterar sig vid 10 000 - 20 000 V.

För att ta en analogi: Mäter man på ett begagnat tändstiften så är det nog runt 1 M Ohm mellan elektroderna. Då kan man ju tycka att det är lika bra att slänga bort detta eftersom det är nästan avbrott. Mäter man på ett nytt tändstift så visar nog instrumentet "IK" och stiften kan därmed antas värdelöst redan från början.
wissel skrev:Vilka felkoder har du fått fram ?
Jag har samma fenomen på svågerns V70 170 HK,2004 på 19 000 mil.
Kommit fram till att det kan vara omställningsventilen som sitter
nära kamremmen under tändstiftskåpan. Tyvärr befinner jag
mig på annat ställe än min felkodsläsare men han tror han kommer ihåg " ECM1400" !
Värt att kolla ?

Till wissel - Det är det som är det värst, jag får inte några felkoder - inte med min läsare i allafall.
Jag har dock inte testat läsa av felkoderna när det väl inträffar med bilen, skall göra det vid nästa tillfälle.
Bytte du omställningsventilen och fick bukt med problemet?
svda skrev:När du mäter resistanser upp mot 2 MOhm så räcker det med skit i kontakterna eller att då råkar komma "kortsluta" med fingrarna för att resultaten skall variera. IK betyder inte "Ingen Kontakt" utan bara att resistansen ligger utanför vad instrumentet kan visa. Det kan i ditt fall t.ex. vara 3 MOhm och därmed inte avvika så väldigt från övriga värden.

Jag tycker inte att det går att dra någon slutsats om att någon av dina tändspolar är felaktig. Det är nästan alltid så att mätning vid 9 Volt som jag antar att du har i instrumentet, inte visar fel som manifesterar sig vid 10 000 - 20 000 V.

För att ta en analogi: Mäter man på ett begagnat tändstiften så är det nog runt 1 M Ohm mellan elektroderna. Då kan man ju tycka att det är lika bra att slänga bort detta eftersom det är nästan avbrott. Mäter man på ett nytt tändstift så visar nog instrumentet "IK" och stiften kan därmed antas värdelöst redan från början.

Till svda - Ajdå, det låter som om felet inte är så enkelt!!! :(
Hur stort motstånd skall det vara på de övriga kontakterna då, är det mer än 1 GOhm för det är det som det står att
instrumentet skall klara av (enligt manualen). Sen är det ju så avvikande med tändspolen på den 3:e cylindern.
Med uteslutningsmetoden så tycker ju jag personligen att det är ju konstigt att 5 st visar ungefär lika och den sjätte avviker ganska
markant men det är ju min åsikt. Vad säger dina erfarenheter?
Det är nästan alltid så att mätning vid 9 Volt som jag antar att du har i instrumentet, inte visar fel som manifesterar sig vid 10 000 - 20 000 V.
Det du försöker mäta vid de höga resitansvärdena är isolation och det låter sig, som jag visat i analogin med tändstiften, inte göras vid 9 V.
Lite allmän info finns här: http://www.ngk.de/en/technology-in-deta ... ion-coils/

Om man får tro de värden som redovisas där så har du inte mätt primär- och sekundär-sidan utan något annat.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]