Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vad motorintresserande journalister tycker om AWD är inte riktigt representativt enligt mig. Kan tänka mig att många som jobbar som just motorjournalister kör rätt aktivt, vilket ibland visar sig på deras förbrukningssiffror. :)

Med de antisladdsystem som finns på Volvos alla bilar anser jag inte säkerheten på vanlig vinterväg vara negativt påverkad av att välja FWD. Endast vid aggressiv körning blir det skillnad, där man gasar sig igenom filbyten eller liknande, dock verkar många med AWD (inte alla, så ta åt er efter eget tycke. ;) )

Och ändra mitt ordval från fel till onödigt då om du hakat upp dig på det. Var ungefär så jag menade...
av Walutec
joel80 skrev:Behöver man ha en AWD för stt kunna "ha fäste" i normal körning bör man kolla över sina körkunskaper. Det är ju verkligen bara i extremsituationer som man inte har fäste med en fwd där man skulle klara sig bättre med awd. Kanske lite mer om man ofta kör släp/häst/husvagn.

Broms och styrförmåga är densamma bara man kan köra vill jag hävda.

Det är inte alltid fel med awd, men jag menar att det är ganska övervärderat för den "vanliga" föraren.
Jag tyckte att det var överskattat.
Då tillhör jag den lilla skaran som anpassar farten efter väglaget. Det är lika svårt att bromsa med AWD, som en "vanlig" 2-hjulsdriven bil.
Har växt ifrån det där med att axxa från rödljus, ja ungefär vid 19 års-åldern.
Användarvisningsbild
av Grodan99
joel80 skrev:Vad motorintresserande journalister tycker om AWD är inte riktigt representativt enligt mig. Kan tänka mig att många som jobbar som just motorjournalister kör rätt aktivt, vilket ibland visar sig på deras förbrukningssiffror. :)

Med de antisladdsystem som finns på Volvos alla bilar anser jag inte säkerheten på vanlig vinterväg vara negativt påverkad av att välja FWD. Endast vid aggressiv körning blir det skillnad, där man gasar sig igenom filbyten eller liknande, dock verkar många med AWD (inte alla, så ta åt er efter eget tycke. ;) )

Och ändra mitt ordval från fel till onödigt då om du hakat upp dig på det. Var ungefär så jag menade...
Nej det är ju oerhört dumt att lyssna på motorjournalister/biltidningar när det gäller test av bilar..........kan ju inte vara representativt alls.... :roll:

Förstår heller inte varför du snöat in på att det endast är skillnad när man kör väldigt aktivt......en fråga.....har du ägt en AWD eller kört en under en tid (menar då inte en provkörning på 10 minuter runt bilfirman)???.....du kan tänka dig ganska mycket och anser en hel del, men vad baserar du det på?? Rena gissningar eller har du kört båda varianterna och jämfört själv?
av Hakjo
Min ursprungliga fråga i den här tråden gällde om man skulle ta en AWD eller en FWD (VEA) om inköpspriset var EXAKT DETSAMMA. Efter mycket tyckande så har jag kommit fram till att det förnuftiga, moderna och ansvarskännande valet är att gå på nya VEA motorn. Därför har jag i helgen beställt en D4 AWD!! Jag låter helt enkelt känslan styra. Det känns som om en sådan här bil skall ha AWD så då får det bli så.

Så nu är jag också i väntans tider. Det blir en D4 AWD Automat Summum, BE PRO, klimatpaket VOC, Twilight Bronze, Backkamera, drag, softbeige/mörkgrå.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Det gör du verkligen rätt i :-)-) :-)-) :-)-)
av Exquattro
Jag har tidigare kört ca 25000 mil med Audi Quattro och nu ca 9000 med Volvon. Det är klart att inte fyrhjulsdriften är nödvändig, man har ju klarat sig alltid innan, som man brukar säga. Men, det tar inte lång tid att vänja sig vid den extra "säkerhet" man har, det behöver inte vara vid fortkörning eller att dra vid rödljusen utan det finns så många andra situationer när det känns så underbart och veta att man enkelt kommer iväg. Det kan t.ex. vara en oplogad parkeringsplats med en snövall, en liten skogsväg där man behöver backa in för att vända, den lilla uppförsbacken när man ska ut på en större väg m.m. m.m.Körning med släpvagn. Nu kör jag mer än medelsvensson och hamnar oftare i sådana här situationer så för min egen del är jag ganska övertygad. Men visst, jag hade tagit mej fram även med enbart fwd, värre än så är det inte. Men kan jag välja så är det inte särskilt svårt val, kanske inte så mycket i år men väl i fjol när vi hade riktig vinter. Det glömmer man lätt när vi nästan inte haft en gnutta snö o halka i år.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har inte kört AWD i närheten så mkt som FWD, men har en resa i hyrbil för kanske 8-9 år sen till fjällen t.o.r med AWD. Inser att det kan skilja på bilmodeller, det var en VW... en Opel? Fast fanns det några oplar typ 2005 med AWD? Nåja, hade inte behövt AWD på den resan. Betalade onödigt mkt för sån hyrbil kände jag efteråt. :)

Hade jag haft obegränsad budget när jag köpte ny bil tror jag ändå att jag skippat AWD, för förbrukningens skull.
av Exquattro
Joel80, jag tänkte precis som du när jag köpte min första Audi, dock fanns det bara en quattro för provkörning vilket inte var mitt val då. Av en tillfällighet kom jag ut på en grusväg och började känna lite på hur bilen betedde sej. Är man det minsta bilintresserad och känner den fullständiga stabiliteten när man drar på lite, ja,det tog mej 200 meter att bestämma mej, och där har jag varit sen dess och jag överväger det även till nästa byte senare i år. Dock har det ju som bekant krånglat till sig lite om man nu vill ha det senaste i motorvalet :cry:
av volvoc70cab
Läst Vi Bilägare

Så länge det inte är någon skillnad på hastigheten mellan fram- och bakhjul är systemet programmerat att anse att någon ’halka’ inte förekommer. Således enbart FWD. Om framhjulens hastighet ökar i relation till bakhjulen, så ska systemet anse att det är ’halt’ och således kompensera framdrivningen med att bakhjulen driver. Så att tala om procentuell fördelning är inte relevant för dagens system.”
Med andra ord finns inget ”slip” i dagens Haldex utan all drivning ligger på framhjulen så länge ingen tendens till hjulspinn finns.
Hakjo skrev:Därför har jag i helgen beställt en D4 AWD!! Jag låter helt enkelt känslan styra. Det känns som om en sådan här bil skall ha AWD så då får det bli så.

Bra val! :-)-)

Övrigt i tråden: Jag köper bara stora motorer, för jag gillar bilar och jag gillar att köra bil. Stor motor är enligt mig ett måste! :wink:

Det går inte att ha en stor motor med framhjulsdrift. Känns definitivt inte okej att den river och sliter i ratten så fort man gasar på lite, lite. Däcken tar slut fort med! :wink: En liten motor har ju självklart inte samma tendens att spinna loss som med en stor motor. Det går inte att säga att det inte behövs awd eller att det inte finns någon skillnad. För det är givet att det är stor skillnad med två extra drivande hjul! Om man sen kör så man utnyttjar det är en annan femma.

Ta min V60 T6 Polestar, 329hk/480Nm. Hade det gått utan awd? knappast! Trycker man på från 0 när det är bara liiite fuktigt så spinner alla fyra hjulen. Att det hade funkat om man "gubbkör" hör inte hemma, för gillar man att gubbköra så är det fel motor! 8) Nej, man ska inte köra som en biltjuv, absolut inte! Men 0-70 behöver inte gå på 65 sekunder heller :wink:

Lånade en S60 T5 (VEA) R-design automat. Det var fuktig vägbana vid tillfället. Så fort man ens tänker tanken att gasa på så spinner framhjulen och ratten rycker. Sådär kul! :???:

Jag behöver komma till jobbet oavsett väder och väglag, det är en av de stora anledningarna att det blev en awd för mig igen.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]