Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:volvos manumatic-lådor kallar volvo för powertronic och har växelläge för manuell upp-o-ner-växling. Ska finnas i alla efter typ 01 eller så.
och håller med f.g inlägg. Jag använder man-läget när jag drar släp eller efterfordon eftersom det sparar lådan samtidigt som jag kan tvinga i en högre växel och få ner förbrukningen. I övrigt finns inte något behov av det.

Du påstår att du har behov av AWD. Vad för behov?
Om du är helt 100 på att du kommer ha använding av AWD, satsa på något bättre. AWD är inte fyrhjulsdrift och inte 4x4. Det är lite extra påskjut bakifrån i vissa lägen. Inget som fungerar som en riktig terrängbil.
Jag vet inte varifrån du fått Powertronic (jag ser att det står i din signatur också) men på Volvos personbilar heter det Geartronic och inget annat. :)

Och jag håller inte heller med om dina påståenden om AWD vs. 4x4. Jovisst, det finns ingen lågväxel osv på en XC70 men skillnaden mot en vanlig halvhjulsdriven bil är ju som natt och dag när det är halt. På bra underlag uppför den sig som vilken civiliserad tvåhjulsdriven bil som helst. En fyrhjulsdriven pickup (t.ex.) brukar ha påtaglig traktorkänsla och man kan inte heller köra med fyrhjulsdriften i på alla underlag.
Användarvisningsbild
av milktrucker
powertronic och geartronic, samma funktion och uppbyggnad, båda 2 är TC-lådor från Volvo.....man ska inte märka ord

Och XC70 är en fantastisk bil i vissa situationer, framförallt när man ska upp för backar på vintern.
Men om T.S t ex har en båt av större modell duger inte bilen för båtupptagning. TC'n är för liten för att dra upp stora båtar och är det minsta halt på rampen blir man stående.
När T.S skriver att han har behov av dubbla drivande axlar utan att utgå med vad för behov är det inte säkert att XC räcker till.
XC är trots allt bara en personbil med 2 drivaxlar, inget mer eller mindre.

Jag har också båt, ca 1250 kg tung och ett efterfordon på ca 250 kg, dvs 1500 kg. Jag skulle inte använda en sjösättningsramp för upptagning med XC.
Inte med tanke på att vinkelväxel och hylsans spår är de svaga länkarna i drivlinan.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:powertronic och geartronic, samma funktion och uppbyggnad, båda 2 är TC-lådor från Volvo.....man ska inte märka ord
Jag märker inte ord, jag påpekar bara att du har fel. ;) Volvo har aldrig haft någon personbils-automatlåda som kallats Powertronic. Det är (eller var) Volvo Lastvagnars varumärke för en motsvarande produkt, som du säger.

Sen hjälper det ju förstås inte heller att den robotstyrda lådan (utan momentomvandlare) som Volvo Lastvagnar lanserade kallades Geartronic då den kom på 90-talet. Den som heter I-shift numera, dvs.
av Rosenlind
Hej,

Tack för alla svar.

Anledningen till att jag vill ha en AWD är att jag bor på Österlen och våra vintrar kan vara ett helvete. Jag har 3 mil landsvägskörning till arbetet och på sommaren är det önskvärt med drivning på framhjulen men när man ska hem en stormig och snöig kväll så där lille julafton så vill jag kunna vara lite förberedd i alla fall. Det är inget måste med Geartronic men jag kör en hel del med släp och ibland så vill ja kunna välja växel själv. Dock ingen manuell låda för det är så skönt att slippa röra i den gröt sleven. Men hur tusan kan jag kolla att bilen driver på alla fyra så det inte AWD:n är "sönder"?
av rid54
Det som är lite lurigt med de moderna personbilsanpassade drivsystemen är att de måste registrera slirning innan de tar hjälp av "den andra drivaxeln". Det fenomenet slipper man i dedikerade 4-hjulsdrivna bilar, eftersom de endera har en centraldiff och alla hjul är med och drar lasset hela tiden (fast utan att streta i och med centraldiffen; tidiga Range Rover, Lada Niva), eller så har de in/urkopplingsbar stel drivning av den axel som normalt är "löpaxel". De nyare systemen påstås vara rätt snabba, men har framhjulen börjat riva upp gräsmattan innan bakhjulen kommer igång kan det gå illa ändå om det är blött o lerigt. Du bör kunna kolla AWD om du hissar upp båda hjulen på en sida och drar runt ett av dem; det andra borde vilja följa med. LIte osäker här, men lite koppling ska det väl vara hela tiden. Det där med "procentuell fördelning" av drivkraft är lite hokuspokus, det handlar om hur mycket kopplingen mellan farm- och bakaxel "dras åt". Nån långvarig slirning där fram o bak går olika fort lär systemet inte klara. "50% bak-fram" måste ju betyda att axlarna är stelt ihopkopplade (kopplingen åtdragen maximalt), men det låter kanske inte så avancerat rent tekniskt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Fanns inte Hill Descent Control på de här årsmodellerna? Min 2012 har det, och det är inte så dumt när underlaget är besvärligt. Gaspedalsresponsen ändras så att bilen bär sig åt som om den har lågväxel. Dessutom vet den ju i förväg att man har tänkt ge sig ut på dumheter, så bilen har möjligheten att dra åt Haldex i förväg, så att säga.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]