- sön 11 maj 2014, 14:55
Och jag håller inte heller med om dina påståenden om AWD vs. 4x4. Jovisst, det finns ingen lågväxel osv på en XC70 men skillnaden mot en vanlig halvhjulsdriven bil är ju som natt och dag när det är halt. På bra underlag uppför den sig som vilken civiliserad tvåhjulsdriven bil som helst. En fyrhjulsdriven pickup (t.ex.) brukar ha påtaglig traktorkänsla och man kan inte heller köra med fyrhjulsdriften i på alla underlag.
milktrucker skrev:volvos manumatic-lådor kallar volvo för powertronic och har växelläge för manuell upp-o-ner-växling. Ska finnas i alla efter typ 01 eller så.Jag vet inte varifrån du fått Powertronic (jag ser att det står i din signatur också) men på Volvos personbilar heter det Geartronic och inget annat. :)
och håller med f.g inlägg. Jag använder man-läget när jag drar släp eller efterfordon eftersom det sparar lådan samtidigt som jag kan tvinga i en högre växel och få ner förbrukningen. I övrigt finns inte något behov av det.
Du påstår att du har behov av AWD. Vad för behov?
Om du är helt 100 på att du kommer ha använding av AWD, satsa på något bättre. AWD är inte fyrhjulsdrift och inte 4x4. Det är lite extra påskjut bakifrån i vissa lägen. Inget som fungerar som en riktig terrängbil.
Och jag håller inte heller med om dina påståenden om AWD vs. 4x4. Jovisst, det finns ingen lågväxel osv på en XC70 men skillnaden mot en vanlig halvhjulsdriven bil är ju som natt och dag när det är halt. På bra underlag uppför den sig som vilken civiliserad tvåhjulsdriven bil som helst. En fyrhjulsdriven pickup (t.ex.) brukar ha påtaglig traktorkänsla och man kan inte heller köra med fyrhjulsdriften i på alla underlag.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)
- By Hentiki