Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zaul
Hej, hoppas det finns någon klok som kan hjälpa mig.
Är så att jag har en v70 2001 170hk som gått ca 19500mil, problemet är kanske mer att jag sitter och retar mig på nålen i tempmätaren.
när jag köpte bilen för nått år sedan så gick tempen bara halvvägs upp så jag bytte termostat, satte i en 92gr och då la sig nålen 1-2mm över mitten sträcket, har kört så länge tills jag tänkte att nu fixar jag det och satte i en 90gr ist... samma resultat. Man kan säga att halva nålen ligge på mitten och andra halvan ligger över, typ 92gr.

Någon klok som vet vad det är som gör detta?
Mvh
av Rådlös
Till att börja med, tempmätarna i instrumentpanelen är inga pressionsinstrument. Du kan ju kontrollmäta själv med t.ex en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Detta är den billigaste varianten men fullgod. Det finns dyrare med "lasersikte" hos dom andra bilprylvaruhusen, men med denna klarar du dig långt.

Gör upp ett testdiagram. Mät först när motorn är kall och ostartad. Starta sedan och mät vid ett flertal tillfällen under varmkörning. Notera hur nålen står vid dom olika mätningarna så att du kan se "vid det strecket motsvarar det 65 grader" o.s.v. Skriv ner hela testkurvan så att du får ett diagram. Och mät på samma ställe varje gång. Någonstans på topplocket före termostathuset. Inte efter termostaten eller på slangen till kylaren. Det blir inte varmt förrän termostaten har öppnat.
Gör ett flertal sådana mätningar, gärna under varierande väder och vind så att du får fram statistik och jämför hela tiden nålens läge på instrumentvisaren.

Jag gissar att du kommer att upptäcka efter några mätningar att temperaturen i motorn är som den skall vara. Skulle motortemperaturen uppföra sig konstigt så kanske man skall se över kylsystemet, byta termostat, byta kylarvätska etc. etc.
av rid54
Instrumenten är som sagt inte några precisionsonstrument... Dessutom gör vissa tillverkare tempinstrument som stannar i ett "förväntat normalläge" nästan rakt upp och håller sig där trots att motorn pendlar mellan 85 - 110 grader C, dvs allt ser normalt ut i hela termostatens arbetsområde. Kan iofs vara rätt bra (man behöver inte oroa sig) men det är ju inte så, att man får bra info om motorns verkliga temperatur, precis...
Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]

Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]