Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en B5244t som jag köpte på skroten för 1.5 år och har suttit i bilen sen dess och fungerat utan strul framtill att den började bygga tryck i kylsystemet..
men när toppen nu är av så är den fin och utan vändkanter i cyl 1-4 men femman verkar ha suttit fast rostad och det är en linje tvärs över loppet med gravrost..
har tagit kontakt med skroten och dom så vi får se vad det ger där.. är inte direkt imponerad av att man köpt en motor på 14.500 mil för 8000 som är funktions testad och ok som tydligen har varit fastrostad i cylinderloppet.
kompprov gjordes innan den lyftes i bilen och skilje något men den hade stått ett tag.. så kan väl va naturligt..
och komprov gjordes nu innan toppen lyfter och den va helt jämn över alla cylindrar.. 11,5 kg x 5

Vågar man borra till närmaste öd och skaffa kolvar eller är det bara och kasta blocket och få tag på ett fräscht och flytta över delarna?
vart hittar man ÖD kolvar? Volvo?

Bild
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/DCQ2K_img-4912.JPG
Användarvisningsbild
av TommyP86
Varför bygger den tryck i kylsystemet om du har märken i loppet?
Har det inte med det att göra, och bilen fungerade bra innan hade jag inte gjort nåt åt det.
Hade du däremot problem relaterade till det, byt motorn till en annan. Har du redan bytt en gång och fått skrot kan jag förstå om du blivit lite bränd av det, men ärligt talat så är borrning alldeles för mycket jobb och pengar för att motivera reparation.
att den bygger tryck i kylsystemet berodde på en läcka mellan 3-4 ans foder vid expansionsspalten.
så det felet är lokaliserat.. men känns lite så där att slå ihop skiten när det ser ut som det gör..
av *pettson*
Skroten gjorde nog sitt bästa. Motorn fungerade uppenbarligen, och skroten har inte haft någon anledning att öppna motorn för att se om där fanns tidigare okända skador. Att skylla på skroten är lite taffligt. Dom lär ha kört bilen och bedömt skick och pris utifrån det.
Topplockspackningar är en slitdetalj som folk glömmer bort. Va allt okej innan så rengör du det som krävs och monterar en ny packning.
Borra är lite större än att fixa kolvar. Men visst är du beredd att lägga 10.000 så är du. Borrning, ringsats, nya lager och packningar. För du monterar väl inte gamla lager? Sen var det väl en tryckarsats och lite annat. Pengarna drar iväg..
jo jag skyller inte på skroten.. men toppackningen är inte nåt stort jobb.. det är sånt man får räkna med. men problemet är att när jag hämtade motorn så påtalade jag att den satt fast.. "men det va inga problem för den va ju provkört och testad.. "
så uppenbarligen så fanns felet redan då, sen när den kom hem så skvätte jag i lite WD 40 i och den släppte ..

jo en borrning drar ju med sig saker.. det är jag medveten om efter att renoverat ex antal rödblockare och byggt 2.5l rödisar..
så självklart ska alla lager och allt bytas i så fall.. annans är det ingen meninga att ens lägga flis på att borra...

Tur som så är de fasta tryckare i toppen.

men frågan här va väl mer om blocket håller för över dim.
Fodrena är ju redan som dom är tunna.
Användarvisningsbild
av P210
men frågan här va väl mer om blocket håller för över dim.
Fodrena är ju redan som dom är tunna.
Säg att du har diameter 96,0mm original så ligger kanske 1:a överdimension på 96,3mm det är 0,15mm på fodertjockleken...
av *pettson*
Förmodligen provkörd, testad och tvättad efter urmonteringen. Med nån läckande plugg. Av rostdjupet att döma på bild så har motorn stått ett tag. Men det kan också vara en ren otur så det är förra ägaren på bilen som köpt en motor i sin tur som stått. Osv..
Alla motorer som dränerats och stått ett tag stumnar till då oljan torkar i både lopp och lager. Nåt som inte en enda verkstad i vårt avlånga land verkar kunna förstå. Nope.. där drar man inte runt en motor först för hand med ny olja i. Där kör man den på starten garanterat om man inte startar den direkt. Sen blir man arga när lagren av någon anledning snurrar med och förstörs. Nej tyvärr är kunskaperna förbannat låga på många många verkstäder vad gäller begagnade eller renoverade saker. Men det är en annan historia som inte hör hit..
Lucif3r skrev:Om du nu har så mycket pengar att lägga ut, varför lägga ut dom på ett halv-risigt block? Köp ett nyare 2.3, typ 04-05, block istället och lägg pengarna på det.
Det som jag är osäker på är om ett nyare block passar i gamla v70 99.
motor fästen skiljer osv.
vad är det mer som inte stämmer.. passar 2.4t med enkel VVT på ett nyare block.. ?
finns många frågetecken där..
*pettson* skrev:Förmodligen provkörd, testad och tvättad efter urmonteringen. Med nån läckande plugg. Av rostdjupet att döma på bild så har motorn stått ett tag. Men det kan också vara en ren otur så det är förra ägaren på bilen som köpt en motor i sin tur som stått. Osv..
Alla motorer som dränerats och stått ett tag stumnar till då oljan torkar i både lopp och lager. Nåt som inte en enda verkstad i vårt avlånga land verkar kunna förstå. Nope.. där drar man inte runt en motor först för hand med ny olja i. Där kör man den på starten garanterat om man inte startar den direkt. Sen blir man arga när lagren av någon anledning snurrar med och förstörs. Nej tyvärr är kunskaperna förbannat låga på många många verkstäder vad gäller begagnade eller renoverade saker. Men det är en annan historia som inte hör hit..
Jo troligtvis är det väl nåt sånt som har hänt.. tråkigt nog..

lite sunt förnuft säker ju att man ska dra runt grejorna för hand så man ser att det kommer olja innan man ger sig på startmotorn..
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]