Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Hej
Jag insåg igår kväll att jag inte bytt drivrem/multirem på min 2001 S80 2,4i. Bilen har ju rullat drygt 22,000 mil!!! Totalt glömt detta när jag bytte kamrem för flera år sedan! :shock:
Vad annat kopplat till drivrem/multirem som ska bytas i samma service? Nått hjul eller spännare?

Mvh
av svda
Spännaren byts vid behov. Rem och spännare kostar runt 700 kr om du handlar från t.ex. Mister auto, så det är väl lika bra att byta båda.
av monza
Tackar! :D
Vad innebär vid behov? Kan jag se/höra förstå om spännaren behöver bytas?
av svda
För de relativt små pengar det handlar om skulle jag vid osäkerhet byta båda. Byte min kamrem på Upplandsmotor för 3000 kr. Hade med egen aggregatrem. Meken tyckte spännaren var färdig för byte redan efter 8000 mil. Bara denna kostade 800 kr. Den visade sig ha ett minimalt glapp, mmen 4000 kr inkl. allt tycker jag var Ok.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Nu har du ju redan byt kamremmen, men till nästa gång så byt agg rem på samma gång så slipper man bry sig om det på en stund :)
av monza
svda skrev:För de relativt små pengar det handlar om skulle jag vid osäkerhet byta båda. Byte min kamrem på Upplandsmotor för 3000 kr. Hade med egen aggregatrem. Meken tyckte spännaren var färdig för byte redan efter 8000 mil. Bara denna kostade 800 kr. Den visade sig ha ett minimalt glapp, mmen 4000 kr inkl. allt tycker jag var Ok.
Fast jag vet inte vad jag ska känna osäkerhet inför? Glapp, missljud, annat? Och om det är, som du beskriver att den kan kasta in hatten redan efter 8000 mil, alltså mitt emellan två serviceintervaller är det absolut av värde att veta vad man ska leta efter.
av svda
Komplett spännare finns för runt 500 kr, eller bara hjulet till denna, ca 400 (SKF). Rem dito (Contitech) 250 kr och frakt kostar under 100 kr. Det blir inga stora pengar, så varför inte köpa hem och byta allt. Jag uppfattar det så att du vill ha svar på om det är OK att behålla din gamla spännare. Det kan nog ingen här svar på och inte heller om det är OK att köra vidare om den skulle vara OK i ditt tycke. Om du vill bli av med osäkerheten, så varför inte satsa 500 kr, så vet du att du har något som håller för lång tid framöver. Jag skulle som sagt skicka efter från Tyskland eller misterauto (frankrike), men var beredd att det tar minst en vecka innan du har grejorna.

Tyckter inte att det var ngt fel på min gamla spännare, som nu ligger i en påse i garaget, men är ändå nöjd med att veta att det sitter en ny på plats.
av monza
Nja, jag vill ju gärna lära mig nått också. Byta bara för att, lär jag mig inget på. :)
Jmf: jag kan byta kamkedja på en bil hur ofta som helst för att "vara säker" men man mäter normalt kedjesträckaren för att kunna veta om kedjan är sliten o behöver bytas.

O när spännaren ska bytas vid behov skulle jag vilja veta vad indikationer på "vid behov" är. För att jag är nyfiken.

Jaja. Jag har ju fått svar på vad som kan behöva bytas så jag e nöjd. Å tack för tips om vart att beställa. :)
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]