Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per E
Gått 25´lite drygt, Jag har servat bilen själv de senaste åren men inte brytt mej i att återställa servicelampan. Sen en tid har den då och då larmat för emissioner, larmet kommer så snart man slagit på tändningen, och kan försvinna till nästa omstart, men slocknar inte under körning, och tänds inte heller under körning, utan endast då man slagit på tändningen, alltså innan start. den sista tiden har den larmat konstant. Ställde bilen över helgen och vid den sista starten varnade den dessutom för Airbag-fel. Startade i morse ok, men efter några sekunder försvann alla felmeddelanden inklusive alla instrument, blinkers, hel/halvljusomkoppling, belysning på stereon, men den funkar annars som vanligt, det enda livet i instrumentpanelen är motorlampan som lyser. ac-fläkten har dessutom några gånger startat själv då bilen varit parkerad och låst :-O) . Bilen går ju att köra, men knappast rekommendabelt utan instrument och blinkers. Har kollat alla tänkbara säkringar, men misstänkte redan från början "mental härdsmälta" Tips?
Något som skulle kunna hittas/återställas med obdläsare?
Hoppas kunna få den hyggligt körbar för att komma till verkstad utan att behöva bärgare...
av kimroos
Jag har en xc70-02 som mätarklustret dog på, Volvo skulle ha 9600:- för att byta och kalibrera ett nytt, men skickade det till http://www.innosund.com/ och hade det åter hos mig 4 dagar senare och bara 2400;- fattigare, fungerar klockrent!
Användarvisningsbild
av wissel
" ac-fläkten har dessutom några gånger startat själv då bilen varit parkerad och lås "
Kan vara funktionen som torkar ut din AC. Helt okej, fläkten startar ca 40 min. efter du stannat bilen, detta för att undvika att det luktar skunk.....
Utgår ifrån att ditt bilbatteri håller 12,72 volt i viloläget.
av Per E
Idag lever instrumenten igen, med undantaget att klockan inte visar annat än --:--. Vid motorstart blinkade 0:00 till en stund men sen återgick den till --:--,
letade felkoder igår, hittade endast en som rör carheater module, och visst, ac-n blåser ur ibland, men den borde knappast göra det då bilen stått ett dygn i varmgarage, elller? Har haft lite dålig kyla, kan brist på kylmedium ge en felkod?
Tyvärr hade jag inte tid att leta felkoder imorse, kan ju dyka upp fler när panelen vaknat. Fler bulletiner kommer säkert...
För övrigt larmar den fortfarande om emissioner och airbag. Ena oxygensensorn står still på 0,5 volt när motorn går, eller står still, den andra ökar sakta och när motorn gått ngn minut visade den c:a 0,750 volt. Det går inte att "tvångskontrollera" sensorerna, obd-läsaren sa att de var antingen unavailable eller något annat jag inte la på minnet.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]