Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Besiktade bilen, låsringen eller metallclipset vad det nu heter som håller fast gummidamasken mot drivaxeln hade åkt dän, tänkte åka å köpa en sån men kom på varför inte använda buntband, men det kanske inte håller så länge?
Uppdatering: Tänkte sätta dit buntband själv men misslyckades, lyckades bara förstöra under bilen istället för klossarna som skulle skydda upphissningen var sönder, körde till verkstad och fick tid, det visa sig att de oxå gick bet. Otippat, och varför då då, jo damasken var av plast inte gummi och till det krävdes en typ starkare klämma än vad de hade (mekonomen). Så då fick jag pris på byte av damask till gummi för att få dit klämman, alltså... alltså det börjar bli komiskt, men nu är jag villrådig, funderar på skita i allt och köra det lär inte komma in så mycket skit där vid smala änden så det kanske håller ett par år, eller ska jag hitta en bättre klämring och försöka sätta dit själv, funderar, men funderar oxå på varvid jag kommer till frågan, varför har bilen damasker av plast?? Är det original (C70), eller följd av en reparation, är det bra eller sämre än gummidamask, låter ju bra iofs då kanske jag ska behållan å försöka hitta klämma, å ja var kan man hitta såna kraftigare klämmor, några tips?
smala änden säger du,du menar på drivaxeln då? kan du inte sätta dit en vanlig slangklämma? På stora "änden" går det ej,pga, att huvudet på klamman kommer att ta i ..men på på lilländan så tycker jag att det ska gå bra
Ja men blir det inte obalans av klumpen? Kanske inte, tänkte oxå jag har minne av såna slangklämmor att de rostar fort, men vad sjutton om det tar ett par år så har den ju gjort sitt jobb ett par år alla fall. Fördelen med den är att man bara skruvar och den kniper åt med stor kraft som verkar behövas på plastgrunkan.
Ja smala ändan pratar vi om. Jag har funderat på att bara peta in nån tjock asfaltsgucka som tätar oxå men ja kommer inte på nåt bra, det ska ju inte komma in i det heliga helst.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]