Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tretorn76
Nu när den sköna värmen kom så bestämde sig plötsligt Ecc:n för att lägga av. Den ger bara ifrån sig rintig kalluft under ett par minuter, sen fortsätter den leverera varmluft. Kopplade in en iodb-felsökare, men denna säger att bilen inte har några felkoder. Det verkar dessutom som om jag inte får någon kondenspöl under bilen heller. Nån som har nåt tips på var jag ska börja felsöka?
Senast redigerad av 1 Tretorn76, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
En universalfelkodsläsare får inte upp felkoder från ECC:n.

Det du ska göra är att lämna in till en verkstad som har utrustning för AC-reparation. Dom trycktestar, och om det visar sig vara tätt fyller dom på med rätt mängd kylgas. Om inte så får du laga det som läcker.
av m2c
Låter som om kompressorn måste schimsas om, sök lite på forumet efter detta begrepp.
Användarvisningsbild
av Perc
Hoppsan, jag läste visst slarvigt och missade att den funkar då bilen är kall.

Jo, det låter som magnetkopplingen. "Shimsa" är ett bra begrepp. Märkesverkstan vill nog sälja dig en ny kompressor istället.
Användarvisningsbild
av Clodwig
Tretorn76 skrev:Testade att göra en "norsk reset" och än så länge kyler den ;-)
Urschäkta, men vad är en "Norsk reset"? Minuspolen av? :)
av Tretorn76
Norsk reset=minuspolen borta en kvart. Får se om det håller i sig när det blir lite ordentlig värme ute.
av xxargs
Om det är omschimsningsbehov så hjälper inte en norsk reset - innan man gör detta så kan man föst försöka titta på spelet mellan ytterskiva/navet och remskivan och är den 0.75 - 1 mm i spel (med bladmått eller linjalstump om man inte är bra på ögonmått) så är det detta som är problemet och det är bara att schimsa om innan det fungerar längre tid än just bara vid kallstarterna

om man tittar på första bilderna i

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329

så ser man tydligt att det är ganska stort spel mellan remskiva och navet och det är för mycket - spelet skall vara mycket smalare/tunnare i området 0.25 till 0.5 mm som mest.

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]