Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danmark
Kört i många år med Biltemas delsyntet som uppfyller Volvos och andra fabrikats krav inga problem kört många tusentals mil.
Ingen long life olja i mina bilar kolla bara vad som händer med Audis motorer och även Volvos.En tjej köpte en företags bil Volvo V70 2010 som gått 6900 på long life oljan och fick dåligt oljetryck dom plockade ned tråget och hela silen var det stora flagor av oljan som satt fast herre jösses samma sak händer andra bilar såsom Audi exackt samma problem.
av Gustav40
Aldrig heller varit stort ''fan'' av longlife olja, men denna 0w-30 som jag inte vet så mycket om, antar att den är jävligt tunn och fin, så länge man byter olja var 1000mil/12månader som jag alltid har gjort innan så borde väl det inte vara något problem med att köra med longlife eller någon annan olja?

MVH
Gustav
av bengtge
Ska byta motorolja i min XC70 D5-07,som har gått 21tusen mil.Prata med en som säljer oljor och han säger att när den gått så långt ska jag slå i helsynt. 5W-40. I boken står ju 0W-30.Blir lite förvirrad här.Någon som har ett korrekt svar?
av Gustav40
bengtge skrev:Ska byta motorolja i min XC70 D5-07,som har gått 21tusen mil.Prata med en som säljer oljor och han säger att när den gått så långt ska jag slå i helsynt. 5W-40. I boken står ju 0W-30.Blir lite förvirrad här.Någon som har ett korrekt svar?

Bra och veta, dock har min bil bara gått 9500 men kanske borde byta efter 15-17 xxx mil. :)
av Gustav40
Erico skrev:Anledningen till att volvo rekomenderar en longlifeolja är att den skall klara bytesintervaller på 3000 mil. Kör själv på denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ife-36926/
och bilen har nu gått 15600 mil och oljan ser ut som nybytt efter 1000 mil. Byter dock 1ggr/år och kör aldrig 3000 mil på samma olja.

Okej, skulle aldrig köra mer än 1000mil oavsett longlife eller ej, får dåligt samvete annars...hehe..

Gött då kör jag på Castrol Edge Professional A5 0W-30 Motoröl TITANIUM FST .
av Saibot
danmark skrev:Kört i många år med Biltemas delsyntet som uppfyller Volvos och andra fabrikats krav inga problem kört många tusentals mil.
Ingen long life olja i mina bilar kolla bara vad som händer med Audis motorer och även Volvos.En tjej köpte en företags bil Volvo V70 2010 som gått 6900 på long life oljan och fick dåligt oljetryck dom plockade ned tråget och hela silen var det stora flagor av oljan som satt fast herre jösses samma sak händer andra bilar såsom Audi exackt samma problem.
Man får skylla sig själv om man kör 6900 km med samma olja.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]